Post_Detail

Praca w chmurze – na czym polega?

Zarządzanie Usługami W Chmurze

Praca w chmurze – na czym polega?

34 Sposoby Na Wykorzystanie Publicznej Chmury

Do napisania tego artykułu zainspirowała mnie rozmowa z CIO pewnej firmy ubezpieczeniowej. Siedząc przy kawie i rozmawiając o chmurach, dostałem pytanie: “Do czego jeszcze można użyć chmury”?.

Odpowiedziałem w kilku przykładach, ale już po skończonej odpowiedzi, czułem niedosyt. Przecież opcji na wykorzystanie abonamentowego modelu rozliczania i konsumpcyjnego podejścia do zasobów jest więcej. Dużo więcej.

Zrobiłem więc listę. Postanowiłem udostępnić ją dziś wszystkim.

Jesteśmy w ogonie Europy. Lubię nasz kraj i wiem, że jeżeli nie zaczniemy myśleć w kwestiach usług na żądanie, pierwsza lepsza firma z zachodu, odbierze nam/wam klientów.

Więc nawet jeżeli nie planujesz pełnej migracji do chmury, nie wiesz kto w Polsce używa chmurę oraz czym jest ten cały cloud computing, to jesteś w dobrym miejscu. Zaczynamy.

Sposoby Na Wykorzystanie Usług As A Service

Zanim poproszę Cię o pewną przysługę, przedstawiam Ci listę sposobów na wykorzystanie chmury. Chmury, czyli abonamentowego podejścia do usług w konsumpcyjnym modelu zakupu. (Potrzebujesz, to płacisz. Wykorzystujesz, tyle ile chcesz i jak dużo chcesz).

#1 Dysk W Chmurze

Jedna z najbardziej znanych usług na rynku. Jest cała masa usług, dostępnych przez przeglądarkę oraz przez aplikację instalowaną w systemie operacyjnym. Proste do wrzucania dużej ilości plików, współdzielenia ich. Przykłady aplikacji to DropBox, Google Drive (mój numer 1), Box, OneDrive, CloudApp. Są też baradziej zaawansowane usługi takie jak FiloSync, czy też Amazon S3. Są też polskie usługi, np. Storino lub Womback Drive.

#2 Data Room

Data Roomy są jeszcze mało popularne w Polsce. Pozwalają na bezpieczne tworzenie dedykowanych “pokoi” do współdzielenia dokumentów. Zarządzanie tymi dokumentami jest ułatwione, bezpieczeństwo zachowane i umożliwiają dodatkową współpracę nad projektami. Przykładami są Firmex Virtual Data Rooms,Citrix ShareFile VDR oraz SecureDocs Virtual Data Room.

#3 Dokumentacja

Jeżeli jeszcze w 2015 roku robisz notatki lokalnie lub “bawisz” się w migracje pomiędzy systemami operacyjnymi, to coś poszło nie tak. Przeglądarka i dedykowane narzędzia w chmurze, z opcją współdzielenia pomiędzy użytkownikami, to dzisiaj podstawa. Trzy przykłady to OneNote Online, Evernote (którego uwielbiam) oraz HackPad.

#4 Backup i Archiwizacja Danych Do Chmury

Backup danych, to jedna z najczęściej spotykanych przeze mnie form korzystania z zasobów w chmurze. Od zwykłego backupu komputerów, po bardzo zaawansowane systemu udające biblioteki taśmowe. Przykładami rozwiązań do backupu stacji roboczych są: Backblaze (mój faworyt), Mozy by EMC, Arq, Carbonite, czy CrashPlan.

Do rozwiązań w Data Center warto spojrzeć na Amazon Storage Gateway, Zerto, Ctera, Carbonite, Veeam Cloud Connect, NetApp SteelStore, Microsoft Azure Backup lub Zoolz.

Lokaly cache wykorzystywany przez część tych rozwiązań daje dostęp do często używanych danych, a te mniej istotne przesuwane są do tańszych miejsc. Poezja i gigantyczne oszczędności.

#5 Odtwarzanie Po Awarii (Disaster Recovery)

Usługa ta pozwola na uruchomienie kopii danych w chmurze i uruchomienie jej (wraz z serwerami, bazami, etc.) w trakcie awarii. Co ważne nie ponosimy dużej ilości kosztów związanych z serwerami, macierzami, wirtualizacją, prądem, itd. W zależności o RPO i RTO można wybrać opcję Backup/Restore, Pilot Light, Warm Standby lub Multi-Site. Rozwiązanie można budować samemu używając rozwiązania opisane powyżej, skorzystać z kompleksowych usług dostawcy chmur lub zbudować to samemu, korzystając z narzędzi ala Azure Site Recovery, Double Take oraz CloudEndure.

#6 Bazy Danych W Chmurze

Potrzebujesz bazy danych, która automatycznie się skaluje, replikuje i jest ciągle dostępna? Nic łatwiejszego. Łączysz się VPN lub stałym łączem do dostawcy i uruchamiasz bazę. Do dyspozycji jest wiele opcji: Amazon RDS, Microsoft Azure SQL, Salesforce Należy też pamiętać, że dostawcy tacy jak Amazon i Microsoft dogadali się z Oracle. Tak więc licencjonowanie nie jest robione per fizyczny procesor w środowisku wirtualnym, a jedynie per wirtualny CPU z odpowiednim mnożnikiem.

Do tego dochodzi cała gama baz NoSQL i hurtowni danych.

Oczywiście największe zalety działania uruchamiania baz w chmurach jest wtedy, gdy serwery aplikacyjne znajdują się u tego samego dostawcy, ale znane są wdrożenia z replikacją danych pomiędzy dostawcami (w tym wypadku replikacja na poziomie MongoDB).

#7 Content Delivery Network (CDN)

CDN jest usługą znaną od wielu lat, jednak w tej chwili mamy co raz więcej szans na wykorzystanie tej usługi na żądanie i w modelu abonamentowym. CDN pozwala na umieszczenie danych statycznych (obrazki, wideo, pliki html, js, css), a nawet dynamicznych w dziesiątkach punktów w Polsce lub na świecie. Tym samym człowiek z Warszawy będzie ściągał dane z Warszawy, a człowiek z Pekinu, zapewne z Pekinu. Stojący w tle serwer będzie wykorzystany w mniejszym stopniu, niżeli miałby świadczyć zasoby bez użycia CDN.

Takich usług na rynku wyrosło dość dużo. Tu na pewno warto sprawdzić oferty RedCDN, Akamai, Amazon i (mojego ulubionego) “>CloudFlare.

#8 Poczta Elektroniczna

Bardzo prosta funkcjonalność, ale z dziwnych przyczyn odrzucana przez 90%+ przedsiębiorstw w Polsce. Zamiast stawać się ekspertem od Exchange, Lotus, Zimbra, możemy wykupić usługę w chmurze, spiąć to z naszym Active Directory i mieć dostęp z dowolnego miejsca na ziemi, płacić per użytkownik per miesiąc i cieszyć się wysoką dostępnością. Co ciekawego ma rynek do zaoferowania? Mamy Office 365, Google Works, Amazon WorkMail oraz setki mniejszych dostawców z Polski i ze świata.

#9 Narzędzia Biurowe

Zamiast edytować dokumenty lokalnie, bawić się w formatowanie i zgodności pomiędzy systemami, warto edytować pliki w chmurze. Tu na czele mamy dwa rozwiązania wspomniane powyżej: Google Works (które używam do wszystkiego) oraz Office 365. Inni gracze próbują, jednak powinieneś spojrzeć na te dwa rozwiązania.

#10 Komunikacja (Voice, Czat, Video)

Czas na komunikację. Zamiast stawiać centrale telefoniczne, dedykowane telefony i (często drogi) system video, można skorzystać z uroków rozwiązań w chmurze. Do dyspozycji mamy dziesiątki rozwiązań. Mamy proste komunikatory voice/czat/video: Salesforce Chatter, Slack, Sqwiggle, Hipchat, Zoom.us, i np. Redbooth.

Mamy też bardziej zaawansowane systemy konferencyjne w modelu cloud jak CallTower, BlueJeans, mój ulubiony GoToMeeting, Cisco Webex, StarLeaf, LoopUp oraz Vidyo.

Co ważne, większość z tych rozwiązań dostępna jest z urządzeń mobilnych, co zwiększa ich skuteczność, dostarczając te same doznania niezależnie od miejsca pracy.

#11 Nagrywanie Rozmów

A czy możemy nagrywać rozmowy w chmurze? Oczywiście rozwiązań jest dużo, jednak warto sprawdzić, czy miejsce przechowywania danych znajduje się w, uznawanym przez Twoją firmę, miejscu. Tu też jeszcze brakuje dużo do rozwiazań ala Zoom CallRec, jednak do części zastosowań znajdzie swoje zastosowanie.

Do dyspozycji mamy np. CallModo, CloudCall oraz CallRail.

#12 Call Center

Ten rynek jeszcze dojrzewa, ale zaczynają się już pojawiać usługi w modelu cloud. Nie piszę tu o usługach, kupowanych i hostowanych… gdzieś, lecz o prawdziwym modelu cloud (abonament + konsumpcja). Widać pierwsze kroki uczynione przez dużych graczy, takich jak Genesys, czy też Verizon. Jednak więcej widać u małych i elastycznych, takich jak (mój ulubiony) Voice by Zendesk. Na polskim rynku można już dziś znaleźć oferty call center as a service, jednak do typowego modelu cloud, jeszcze trochę im brakuje.

#13 Aplikacja w Sklepie

Wchodzimy powoli w warstwę aplikacji. Zacznijmy więc od mało znanej usługi cloud, ale usługi mającej GIGANTYCZNY potencjał. Jeżeli Twoja firma tworzy aplikację instalowaną w modelu serwerowym i chciałaby zwiększyć dystrybucje tej aplikacji, to warto rozważyć wrzucenie jej do “sklepików”. Te małe sklepiki, hostowane przez największych (Amazon, Microsoft, SoftLayer), ale też mniejszych (EXEA), zwiększają zasięg Twojej aplikacji.

Weźmy za przykład Amazon. Dodając swoją aplikację jako szablon, jesteśmy w stanie a) czerpać zysk b) dotrzeć do 1,000,000+ klientów c) uruchamiać naszą aplikację w AWS, za co płaci nasz klient.

Nie wiem czemu wszystkie firmy nie przeniosły jeszcze swoich aplikacji do sklepików dostawców.

#14 Strony Docelowe (Landing Pages)

Zanim jeszcze wgłębimy się w serwery i pełne strony web, warto przyjrzeć się opcjom stron docelowych. Takie strony tworzone są używane (głównie) przez marketerów. Ich celem jest zebranie adresu e-mail, sprzedanie produktu lub po prostu poinformowanie o nowej usługdze. Jeżeli kiedykolwiek zapisywałeś się na Webinarium z Chmurowisko lub pobierałeś listę 155 pytań do dostawcy IaaS, to trafiałeś na taką stronę stworzoną i uruchomioną w chmurze. Płacisz tylko za to co jest używane i rozliczasz się w abonamencie.

Przykłady? LeadPages, Launch Effect, LaunchRock, a nawet polski Landingi.

#15 Proste Strony WWW

Jedna z najprostszych metod na uruchomienie strony www, to chmura. Ciągle jednak tysiące firm wybiera opcje we własnym Data Center lub kolokacji. Firma traci przy tym model rozliczenia, wzrost na żądanie, ochronę przed DDoS (która często jest integralną częścią środowiska) oraz prostą opcję na powołanie środowiska i aktualizację strony www. Tą opcję oferuje niemalże każdy dostawca, więc tym razem bez przykładów.

#16 Środowisko Dev/Test

Zapewne, jak duża część firm w Polsce, budujesz własne aplikacje, dostępne dla pracowników, klientów lub użytkowników. Nic w tym złego. Tylko dlaczego kupujesz pod to dedykowane serwery, które działają 24 godziny na dobę. Jest to idealne miejsce dla chmury. Twoi programiści potrzebują 10 serwerów na 8 godzin? Kaboom. Gotowe. Płatność za godzinę/minutę. Do tego dochodzą setki dodatkowych funkcji i serwisów, na które potrzebny jest dodatkowy artykuł, a które bardzo ułatwiają życie.

Do opcji mamy środowiska PaaS, gdzie nasi programiści widzą tylko środowisko aplikacyjne. Tutaj warto zwrócić uwagę na Heroku, Elastic BeanStalk, AppFrog, IBM BlueMix, OpenShift oraz UniCloud.

Dla firm potrzebujących większej kontroli pozostają tysiące dostawców Infrastructure as a Service, którzy oferują Ci CPU, RAM, przestrzeń dyskową, adresy IP i backup w rozliczany na godziny. Moich faworytów już powinieneś poznać.

#17 Testy Rozwiązań Producentów

Wspominałem już o sklepikach z aplikacjami. Wspominałem już o Infrastructure as a Service. Jednym z ciekawszych rozwiązań tych dwóch, jest przetestowanie rozwiązania, które chcesz uruchomić u siebie w Data Center. Zamiast zamawiać pudełko od producenta lub instalować środowisko wirtualne u siebie w firmie, możesz przetestować większość tego typu rozwiązań w modelu cloud (płacąc za godziny).

Ostatnio miałem możliwość testowania Cisco CSR 1000V, Palo Alto Networks NGFW i F5 BigIP.

Chcesz np. przetestować Barracuda Spam Firewall? Wchodzisz do sklepiku, Twojego ulubionego dostawcy, instalujesz środowisko, testujesz, płacisz kilka dolarów i wyłączasz środowisko. Testy zakończone.

#18 Wirtualne Pulpity W Chmurze

Usługa, która zdobywa gigantyczną popularność, jednak mało firm odważa się na ten krok. Miałem przyjemność testować rozwiązanie Amazon Workspace. Co nam daje wirtualny pulpit w chmurze? Centralne zarządzanie, dane nie opuszczają Twojego Data Center lub Data Center dostawcy, prosty upgrade aktualizacji i aplikacji, kreowanie nowych środowisk na żądanie, dostęp z urządzeń mobilnych i prywatnych komputerów w bezpieczny sposób. W Polsce ten segment zarówno po stronie klientów i dostawców jeszcze się rozwija, ale powinniśmy zobaczyć pierwsze spektakularne wdrożenia jeszcze w tym roku.

#19 Security Information and Event Management (SIEM)

Chmura jest idealnym miejscem dla tematów bezpieczeństwa. Zamiast budować w swojej firmie rozwiązania zbierające i przetwarzające logi oraz zdarzenia, możemy wypchnąć to do chmury poprzez szyfrowany kanał. Tam w modelu abonamentowym, dane zostaną przetworzone, a Ty dostaniesz piękne raporty o zagrożeniach w Twojej firmie. W Polsce w tej chwili powstają pierwsze usługi SIEM w modelu cloud.

#20 Ochrona przed DDoS

OK. Więc jednak zostajesz przy swoim Data Center. Chciałbyś się jednak ochronić przed złem tego świata. Jedno z najgorszych sytuacji jest atak DDoS wolumetryczny. Co to znaczy? Kupiłeś od operatora łacze 100 Mb/s. Brzydcy panowie w Chinach nie lubą Twojej firmy. Wysyłają więc z pokaźnego botnetu atak na Twój serwer. Nie będzie to 100 Mb/s, ale 100 Gb/s. Przy okazji zabiją sieć w Twoim mieści i dużej części Polski. Czy da się przed tym obronić?

Oczywiście i chmura pasuje do tego idealnie.

Spójrzmy chociażby na mojego wielkiego faworyta “>CloudFlare. Zmieniając jedynie ustawienia DNS, ruch do Twojego serwera będzie przechodził przez… 31 Data Centers. Zanim ruch dojdzie do Twojego serwera, zostanie najpierw przepuszczony przez system oczyszczający. Ruch z Chin przejdzie przez Data Center w Hong Kong, ruch z USA przejdzie przez Data Center w Chicago, ruch z Warszawy przejdzie przez Warszawę. CloudFlare codziennie odpiera tysiące ataków i robią to bardzo skutecznie. A wszystko za… darmo lub $20/miesięcznie.

Warto też sprawdzić Incapsula.

W Polsce istnieje kilku dostawców, jednak nie znam tak dobrze ich oferty, aby o tym pisać.

#21 Web Application Firewall

Gdy już się ochoniliśmy przed dużym DDoS, czas przyjrzeć się dokładniej. Czas na ataki aplikacyjne i usługę Web Application Firewall. Tu możemy skorzystać z opisywanych powyżej rozwiązań dostępnych jako wirtualne maszyny na żądanie – F5, Barracuda, czy też Citrix. Możemy też skorzystać z usług bardziej “chmurowych”, takich jak CloudFlare WAF, Qualys, czy też Scuri.

#22 Website Antivirus

Jest to jeszcze mało popularna usługa, ale zdobywa swoich miłośników (nawet u dużych firm) w Polsce. Znam tylko jednego dostawcę – Scuri. Wykrywają malware, blokują ataki aplikacyjne, a tym samym chronią Twoją stronę przez zbanowaniem przez Google i innych dostawców. Takie rzeczy się zdarzają i rozkładają poważne biznesu na kolana. W tym modelu płacimy kilkaset dolarów rocznie i oglądamy piękne raporty o tym, co i jak zostało ochronione.

#23 Badanie Podatności Aplikacji

Wystawiając aplikację do Internetu, chciałbyś wiedzieć, czy zabezpieczenia wdrożone w punktach #21 i #22, naprawdę pomagają? Ale jak to sprawdzić? Możesz wynająć firmę audytującą… i powinieneś dalej to robić. Ważne, aby specjaliści sprawdzali bezpieczeństwo aplikacji. Jednak możesz też użyć dla własnej wiedzy i spokoju takie narzędzia jak: Detectify, BreachComber, Trustwave Vulnerability Management lub Buguroo.

#24 Badanie Dostępności i Wydajności Aplikacji

Rozwiązania cloud dają też duże możliwości do testowania Twojej aplikacji z wielu miejsc świata. Badaniu można poddać wydajność, spójność ze standardami. Przykładów jest wiele: Load Impact, Pingdom, Blitz, BlazeMeter. Do monitoringu dostępności swietnie nadają się: UpDown.io, Deez.io oraz Uptime Robot.

#25 Monitoring

Zapewne, jak większość firm w naszym kraju, monitorujesz swoją infrastrukturę i aplikacje. Niezależnie czy są lokalne, czy też w chmurze. Zapewne znasz rozwiązania takie jak MRTG, PRTG, Nagios, Munin. Działają rewelacyjnie i mają swoich zwolenników. Pojawiają się jednam rozwiązania w modelu SaaS. Rozwiązania, które mocno proponuję (i często używam) to: New Relic, Server Density, Librato lub CopperEgg.

#26 Logowanie

Opcja logowania jest bardzo zbliżona do SIEM, jednak dużo firm potrzebuje logów do zadań związanych z analizą, optymalizacja procesów. Część firm buduje rozwiązania lokalnie lub w modelu IaaS. Tu często wykorzystuje się stack Logstash + Kibana + Elasticsearch. Jest natomiast dużo narzędzi w chmurze, która skalują się wg. Twoich potrzeb, udostępniają dużo opcji analizy, a nawet opcje eksportu do Hadoop-a. Mamy do wyboru kilka ciekawych rozwiązań – Logentries, Splunk, Loggly, SumoLogic.

#27 DNS Na Sterydach

Dużo firm wykupuje usługi DNS u zewnętrznych operatorów. Jednak dzisiejsze rozwiązania oferują dużo więcej. Poza zwykłym odpowiadaniem na zapytania, mamy możliwość badania dostępności usługi i przekierowywanie ruchu na zapasowe Data Center. Mamy też opcje wagowego rozkładania ruchu na kilka serwerów lub kilka Data Center. Czy zapomniałem dodać, że serwer DNS jest rozproszony (często nawet w 50+ lokalizacjach na całym świece)? Opcji jest dużo. Tu dzielę się informacją o jednym z moich faworytów – Amazon Route 53.

#28 Customer Relationship Management (CRM)

Jeden z moich ulubionych tematów, czyli CRM. Ilość opcji, które dodają nam autorzy aplikacji CRM w chmurze plus setki wbudowanych integracji (dodatkowe setki z narzędzi ala Zapier). Przy dobrych działach sprzedażowych, systemy są w stanie podpowiedzieć kiedy zadzwonić do klienta, co mu powiedzieć. Często są zintegrowane z zaawansowanymi systemami Big Data. Kilka rozwiązań to: Sales Cloud SalesForce, PipeDrive, Capsule CRM, RelateIQ, Close.io i kilkadziesiąt innych, które z chęcią bym tu umieścił.

#29 Sprawdzenie Idei Biznesowej

Masz pomysł na biznes, albo może chcesz wprowadzić zmianę w swoim produkcie i nie chcesz budować całego systemu do sprawdzenia idei? Nic prostszego. Takie narzędzia jak QuickMVP, czy Proved, pozwolą Ci na znalezienie użytkowników, którzy powiedzą TAK/NIE dla Twojego pomysłu.

#30 Zarządzanie Użytkownikami

Czy na pewno potrzebujesz lokalny serwer z Active Directory? Jak dokonać synchronizacji tych danych z dziesiątkami aplikacji (lokalnymi i SaaS), których używają Twoi użytkownicy? Na te problemy próbują odpowiedzieć takie rozwiązania jak: JumpCloud i OneLogin.

#31 Mobile Device Management

Posiadasz w firmie kilka, kilkadziesiąt, kilkaset telefonów i tabletów? Do tego dochodzą rozwiązania Bring Your Own Device. Jak nad tym wszystkim zapanować? Jak rozdzielić część korporacyjną od części prywatnej. Tu z pomocą przychodza rozwązania Mobile Device Management (MDM) w modelu SaaS. Mamy np. IBM MaaS360 (którego jestem wielkim fanem), MobileIron i AirWatch.

#32 Bug Tracking i User Feedback

Śledzenie błędów w aplikacji i ocen użytkowników, zarządzanie tymi błędami oraz szukanie pomysłów na nowe zmiany w aplikacji. Zamiast budować własne systemy wewnątrz firmy, łatwiej skorzystać z rozwiązania w chmurze. Mamy np. WebEngage, Kampyle, Pivotal Tracking, Usabilla, Usersnap, BugHerd oraz Rollbar.

#33 Customer Service

Duża część firm z Polski, która świadczy wsparcie użytkowników wewnątrz firmy lub na zewnątrz używa mało praktycznych kombajnów, dostarczonych przez gigantów rynku IT. Część firm buduje też własne narzędzia. Na rynku są dziesiątki genialnych narzędzi wspierających zarządzania ZADOWOLENIEM Twoich użytkowników lub klientów. Do moich ulubionych należą: SalesForce Service Cloud, HelpScout, Groove, FreshDesk oraz Zendesk.

#34 Rozwiązania Big Data

W dzisiejszych rozwiązania Big Data podbijają świat. Niektóre firmy budują własne rozwiązania zarówno pod Hadoop jak i pod hurtownie danych. Część z nich korzysta jednak z modelu cloud computing. Wrzucając terabajty danych do chmury i zaprzęgając do tego tysiące serwerów, możemy znaleźć więcej zależności w godzinę niż w miesiącach analizy w lokalnym środowisku. W temacie infrastruktury warto sprawdzić Amazon Elastic MapReduce, Qubole, Google BigQuery, Mortar oraz Microsoft HDInsight. W aspekcie hurtowni danych, warto sprawdzić Amazon Redshift, Snowflake oraz Teradata.

Potrzebuję Twojej Pomocy

To dopiero początek możliwości. Pisząc tą listę zrobiłem drugie tyle i w zależności od zainteresowanie utworzę drugą listę lub mega artykuł skupiający wszystkie rozwiązania w jednym miejscu.

Rzadko proszę o pomoc. Teraz proszę. Wyślij tą listę do swoich kolegów w firmie oraz do swojego przełożonego. Pokaż, jak wiele usług, które buduje się miesiącami/latami, można otrzymać w modelu abonamentowym. Z góry Ci bardzo dziękuje. Pomóż Polsce wyskoczyć z ogona Europy.

chmura publiczna, prywatna czy hybrydowa?

Bezdyskusyjne korzyści z wykorzystywania chmury obliczeniowej to: możliwość obniżenia kosztów, wygoda, elastyczność i możliwość skalowania usług. Jednak nie zawsze przetwarzanie danych w chmurze publicznej jest dobrym rozwiązaniem. Niekiedy też, z uwagi na uwarunkowania prawne, nie jest to możliwe.

Przetwarzanie danych w chmurze obliczeniowej polega na udostępnianiu niezbędnych zasobów obliczeniowych – serwerów, aplikacji, układów pamięci, baz danych czy centrów przetwarzania danych – za pośrednictwem Internetu. Płatność za usługi z chmury dokonywana jest w oparciu o faktyczne wykorzystanie zasobów. Ponieważ dostawcy usług w chmurze z reguły dysponują potężnymi zasobami, korzystające z chmury podmioty mogą w sposób elastyczny kształtować usługi zależnie od faktycznego zapotrzebowania. To oznacza możliwość znacznego oraz – co nawet ważniejsze – szybkiego skalowania usług. Skalowalność to jedna z cech chmury, która jednocześnie przesądza o jej zasadniczej korzyści.

Model opłat za usługi przetwarzania w chmurze pozwala użytkownikom chmury optymalizować koszty. Decydując się na przetwarzanie danych w chmurze, przedsiębiorca nie ponosi żadnych kosztów związanych z zakupem, rozwojem i utrzymaniem infrastruktury informatycznej. Nie musi też zapewniać odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa dla przetwarzanych danych. Wszystkie zasoby i cała infrastruktura sprzętowa utrzymywane są przez zewnętrzny podmiot. Z perspektywy użytkownika wszystkie te koszty sprowadza się do jednej faktury za usługę, co oczywiście jest bardzo wygodne.

Czytaj więcej: Praca w chmurze – na czym polega?

Przetwarzanie danych a rodzaje chmur obliczeniowych

Użytkownicy mają do wyboru dwa rodzaje chmur, to znaczy chmurę publiczną i prywatną, przy czym w praktyce wyróżnia się także tzw. chmury hybrydowe będące połączeniem chmury publicznej i prywatnej.

Przetwarzanie w chmurze publicznej polega na korzystaniu z infrastruktury i zasobów obliczeniowych należących do zewnętrznego podmiotu za pośrednictwem sieci publicznej. Wykorzystywane zasoby są współdzielone z innymi użytkownikami chmury.

Przetwarzanie w chmurze prywatnej polega na korzystaniu z infrastruktury i zasobów obliczeniowych, które są zarezerwowane wyłącznie dla jednej organizacji. Mogą one należeć do tej organizacji, jak i do zewnętrznych podmiotów; natomiast nie mogą być one współdzielone z innymi podmiotami.

Przetwarzanie danych w chmurze hybrydowej polega na połączeniu cech obu chmur – część zasobów jest przetwarzana w chmurze publicznej, a część w prywatnej.

Jak dobrać chmurę obliczeniową do potrzeb firmy?

Dobór chmury obliczeniowej do przetwarzania danych w przedsiębiorstwie zasadniczo warunkują dwa fundamentalne czynniki. Pierwszy bezpośrednio wynika z regulacji prawych obowiązujących dla danego sektora rynku. W praktyce konkretne przepisy mogą narzucać określone rygory w zakresie bezpieczeństwa informacji, co limituje możliwość wykorzystywania przez podmiot chmury publicznej. Drugi czynnik wiąże się z poziomem bezpieczeństwa, jaki samo przedsiębiorstwo chce zapewniać przetwarzanym danym.

Działalność różnych sektorów, z racji przetwarzania informacji o charakterze poufnym lub danych wrażliwych, regulowana jest różnego rodzaju przepisami, z których wynikają określone obowiązki w zakresie zarządzania danymi i ich bezpieczeństwa. Dane osobowe klientów i obywateli, informacje o ich stanie zdrowia, dane finansowe – podlegają konkretnym regulacjom. Ten aspekt należy oddzielić od faktu, iż niekiedy same przedsiębiorstwa decydują się wprowadzać restrykcyjną politykę w zakresie ochrony przetwarzanych danych, po to, by chronić swoją działalność przed konkurencją lub cyber zagrożeniami. Naruszenie danych np. z procesów wytwarzania, receptur, różnego rodzaju tajemnic handlowych, know-how czy innych informacji o charakterze poufnym, może osłabić pozycję konkurencyjną firmy, narażając ją na bolesne straty czy utratę wiarygodności.

W niektórych sektorach czy branżach, gdzie przetwarzanie danych wrażliwych podlega regulacjom, wykorzystanie usług z chmury publicznej w ogóle nie jest możliwe. Wiele większych organizacji, widząc korzyści z wykorzystania chmury obliczeniowej, decyduje się na chmurę prywatną. Pomimo że jest ona droższa od chmury publicznej, wciąż pozwala ona generować oszczędności w porównaniu do modelu, w którym należałoby inwestować i utrzymywać własne zasoby przetwarzania danych. W wielu sytuacjach firmy decydują się na chmurę hybrydową rozdzielając procesy przetwarzania na chmurę prywatną zarezerwowaną dla danych poufnych oraz na chmurę publiczną, która wspiera działalność operacyjną niejako poza przetwarzaniem danych wrażliwych.

Czytaj więcej: Jak zwiększyć bezpieczeństwo danych w chmurze?

Rozwiązania SaaS a korzystanie z chmury

Chmura obliczeniowa umożliwia m.in. korzystanie z funkcjonalności oprogramowania należącego do zewnętrznych dostawców. Aplikacje z chmury udostępniane są w formie usług w modelu SaaS (z ang. Software as a Service). Z perspektywy użytkownika największą korzyścią SaaS jest to, iż cała infrastruktura i zasoby niezbędne do utrzymania, rozwoju i zabezpieczenia oprogramowania leżą po stronie zewnętrznego dostawcy. Poza tym SaaS umożliwia prosty, przejrzysty i wygodny model rozliczeń oparty na faktycznym wykorzystaniu oprogramowania i jego zasobów. Stąd też wynika tak wielkie upowszechnienie SaaS wśród przedsiębiorstw oraz obserwowany ciągły rozwój różnego rodzaju modeli rozliczania usług – subskrypcji, abonamentów, opłat zależnych od liczby użytkowników, liczbę podłączonych do usługi urządzeń, opłat za udostępniony zakres funkcjonalności itp.

Qlik Sense – z jakiej chmury obliczeniowej korzystać?

Flagowe rozwiązanie Qlik, czyli Qlik Sense, może działać w dowolnej chmurze publicznej, prywatnej lub hybrydowej. Może być też udostępniane w modelu SaaS, co całkowicie zwalnia Klienta z troski o zabezpieczenie infrastruktury i zasobów niezbędnych do utrzymania systemu.

Praca w chmurze – na czym polega?

Na całym świecie biznes coraz częściej decyduje się na wykorzystanie chmury obliczeniowej – ze względu na możliwości wspierania prowadzonej działalności. Skąd wynika tak duża popularność chmury, czym jest praca w chmurze i jakie daje firmom korzyści?

Z roku na rok coraz więcej działań realizowanych przez różne organizacje jest prowadzonych dzięki usługom dostępnym w chmurze (z ang. “cloud computing”). Według firmy Gartner, specjalizującej się w analizowaniu rynku usług informatycznych, w roku 2021 ogólnoświatowe wydatki na usługi udostępniane w chmurze wzrosną o 23% i mają wynieść łącznie 332,3 mld dolarów (z raportu dot. chmury publicznej „Forecast: Public Cloud Services, Worldwide 2019 – 2025”). Prognoza ta wskazuje, że rozwój usług w chmurze jest obecnie kilkukrotnie szybszy od tempa, w jakim rośnie światowa gospodarka. Trudno się dziwić tym danym, jeśli weźmie się pod uwagę konkretne korzyści wynikające z cloud computing, a także skutki pandemii, które w sposób bezprecedensowy przyczyniły się do rozwoju pracy zdalnej i przenoszenia wielu operacji do świata cyfrowego.

Co to jest praca w chmurze?

O pracy w chmurze można mówić w przypadkach, gdy określone działania są wykonywane za pomocą zewnętrznych, nienależących do organizacji serwerów, a także aplikacji i systemów udostępnianych zdalnie. Innymi słowy, aby wykonać pracę w chmurze, potrzebne jest oprogramowanie, którego instalacją, rozwojem, zabezpieczeniem, utrzymaniem i udostępnianiem użytkownikom zajmuje się podmiot zewnętrzny. Z punktu widzenia użytkownika nie tyle ważne jest więc oprogramowanie, ile możliwość skorzystania z jego funkcjonalności. Dlatego oprogramowanie z chmury jest postrzegane raczej jako usługa i stąd właśnie bierze źródło pojęcie „usług w chmurze” lub „software as a service – SaaS”.

Chmura to ogromny zbiór różnorodnych usług, zarówno darmowych jak i płatnych, skierowanych do bardzo szerokiej grupy odbiorców – od małych przedsiębiorców po wyspecjalizowane organizacje. Praca w chmurze możliwa jest dzięki dużym centrom przetwarzania danych oraz tysiącom serwerów połączonych w jedną ponadnarodową sieć. To właśnie w tej sieci rezyduje potężna ilość danych, na które składają się pliki odbiorców usług z chmury oraz oprogramowanie zainstalowane przez dostawców usług z chmury.

Najczęściej ze zdalnych usług korzysta się w ramach autoryzowanego dostępu poprzez przeglądarkę internetową lub aplikacje instalowane na urządzeniach mobilnych lub komputerach. Jeśli mamy do czynienia z pracą w chmurze w wykorzystaniem usług darmowych, zazwyczaj wystarczy założenie konta użytkownika lub pobranie z Internetu aplikacji i jej instalacja na osobistym urządzeniu. Jeśli natomiast decydujemy się na pracę z wykorzystaniem usług płatnych (tzw. premium), poza założeniem konta konieczne jest również opłacenie usług w wybranym wariancie. W rozliczeniach dominuje model subskrypcji, który polega na opłaceniu z góry możliwości korzystania z usługi.

Zazwyczaj dostawcy usług z chmury uzależniają opłaty od okresu oraz zakresu wykorzystania usługi, np. dopuszczalnego limitu określonych operacji w danym czasie. Płatności dokonuje się w ustalonych przez usługodawcę okresach, co miesiąc, kwartał, rok lub nawet rzadziej. Im dłuższy okres wykupienia usług, tym niższa cena za miesiąc.

Jakie możliwości daje praca w chmurze?

Praca w chmurze daje bardzo szerokie możliwości usprawnienia działań na wielu płaszczyznach. W jednym przypadku to będzie szansa na szybsze wykonanie danej operacji, w innym wygoda i możliwość wykonania pracy z dowolnego miejsca, jeszcze w innym oszczędność lub zniwelowanie określonego ryzyka.

Powszechnie wykorzystywane w codziennej pracy usługi z chmury to np. poczta elektroniczna, zewnętrzne dyski pamięci, współdzielone kalendarze, możliwość przesyłania do innych użytkowników dużych plików, narzędzia do prowadzenia zdalnych spotkań, webinarów, szkoleń online czy konwersacji na czacie.

Istotną grupę usług wspierających pracę w chmurze stanowi gama rozwiązań, które pozwalają na równoczesną zdalną pracę wielu osób na współdzielonych plikach. Warto tu wymienić dostępne w trybie online edytory tekstów, arkusze kalkulacyjne, narzędzia do tworzenia prezentacji, czy rozwiązania wspomagające zarządzanie i koordynowanie projektów.

Istnieją też bardziej wyrafinowane rozwiązania dostępne w chmurze, przeznaczone dla określonych grup zawodowych i specjalistów, jak np. aplikacje do wystawiania faktur czy edytory graficzne. Ponadto w chmurze udostępniane są specjalistyczne systemy, których głównym zadaniem jest kompleksowe wspieranie pracy całych przedsiębiorstw (ERP) lub wybranych obszarów funkcjonalnych – np. systemy CRM wspomagające zarządzanie relacjami z klientami czy rozwiązania Business Intelligence wspierające wszechstronne analizy działalności firmy i sprawozdawczość wewnętrzną.

Jedną z ważnych aspektów pracy w chmurze jest przechowywanie dokumentów i danych na dyskach wirtualnych. W praktyce oznacza to zapisywanie plików na dyskach zlokalizowanych w różnych centrach przetwarzania danych (z ang. Data Center) czyli na zewnątrz organizacji. Wiele firm decyduje się na takie rozwiązanie, by całkowicie zrezygnować z używania własnych nośników lub by utrzymywać dodatkową kopię zapasową na wypadek uszkodzenia własnych dysków. Dyski wirtualne najczęściej pozwalają zwiększyć ochronę posiadanych danych, ponieważ tego rodzaju usługi (oczywiście od sprawdzonych dostawców) cechuje znakomity poziom bezpieczeństwa, a dodatkowo może być wykonywany automatyczny backup zapisanych danych, co niweluje ryzyko ich utracenia.

Czytaj także: Przetwarzanie danych – chmura publiczna, prywatna czy hybrydowa?

Jakie korzyści daje praca w chmurze?

Na korzyści z pracy w chmurze można patrzeć zarówno z perspektywy użytkowników, jak i przedsiębiorców. Można powiedzieć, że ile rodzajów dostępnych usług i funkcjonalności z chmury mamy na rynku, co najmniej tyle samo możemy odnosić różnych korzyści. Pomijając usługi specjalistyczne dla wybranych grup użytkowników najczęściej wymieniane korzyści z pracy w chmurze to:

Usprawnienie pracy w zespołach – głównie poprzez współdzielenie plików online. Użytkownicy mogą równocześnie pracować na tej samej wersji materiału: tekstach, arkuszach kalkulacyjnych, prezentacjach itd. Każda naniesiona zmiana jest od razu widoczna dla osób zaangażowanych w edycję, bez nadpisywania kolejnych wersji. Każdy może pracować zdalnie, wystarczy tylko dostęp do Internetu.

Wygoda związana z łatwym dostępem do usług w chmurze. Pomijając przypadki pobrania aplikacji, co zazwyczaj zajmuje kilka minut, użytkownik nie musi instalować u siebie żadnego oprogramowania ani inwestować w dodatkowy sprzęt. W praktyce do korzystania z usług wystarczy urządzenie mające dostęp do Internetu.

Wyższy poziom bezpieczeństwa – należy rozumieć w co najmniej kilku aspektach.

Po pierwsze dostęp do danych i usług jest realizowany poprzez konto użytkownika, a więc jest autoryzowany hasłem.

Po drugie, w przypadku uszkodzenia własnego sprzętu lub jego utraty (kradzieży, zniszczenia) użytkownik wciąż może korzystać z usługi i zasobów w chmurze wykorzystując do tego nowe urządzenia.

Po trzecie, dostawcy usług sami dbają o to, by oprogramowanie z chmury było zawsze dostępne i zaktualizowane, np. pod kątem zmieniających się przepisów prawnych. To w znacznym stopniu odciąża użytkownika z obowiązków oraz kosztów z tym związanych.

Po czwarte, dostawcy usług z chmury dbają o to, by przechowywane na ich serwerach dane były w maksymalnym stopniu zabezpieczone. Użytkownik nie musi zatem martwić się o organizację ochrony swoich plików oraz o wykonywanie kopii zapasowych.

Praca w chmurze umożliwia większą operatywność, co jest szczególnie istotną korzyścią dla przedsiębiorców. Dzięki usługom online wiele działań można wykonać szybciej, a to oznacza przede wszystkim uwolniony czas i bardzo wymierne oszczędności finansowe. Większa szybkość operacji niesie z sobą także inne korzyści, jak np. wzrost satysfakcji klientów, poczucie komfortu w pracy, wyższą dochodowość działalności itp.

Fleksyjność to kolejna korzyść doceniana głównie przez przedsiębiorców. Usługi z chmury cechuje niska bariera wejścia, co daje możliwość szybkiego rozpoczęcia korzystania z nich bez ponoszenia zbędnych kosztów. Ponadto rozwiązania z chmury zazwyczaj są skalowalne, czyli zakres ich wykorzystania może rosnąć wraz z rozwojem potrzeb firmy – np. po przekroczeniu określonego wykupionego limitu wystarczy dokupić większy lub szerszy pakiet usług. Model subskrypcyjny rozliczania usług w chmurze jest sprawiedliwy dla użytkowników, ponieważ płacą oni za funkcjonalność, której faktycznie potrzebują i wykorzystują.

Praca w chmurze – czy dla każdej organizacji to dobra opcja?

Jak bardzo praca w chmurze jest dziś ważna dla przedsiębiorstw, podkreśla fakt, że wszystkie badania i prognozy rynku IT mówią o skokowym rozwoju usług z chmury w obecnym roku i najbliższych latach. Pandemia jedynie wzmocniła ten trend, natomiast nie była ona wyłącznym czynnikiem wzrostu. Nie oznacza to jednak, że usługi dostępne w chmurze są optymalnym rozwiązaniem dla każdej organizacji. Z chmury publicznej nie skorzystają podmioty, które przetwarzają dane szczególnie wrażliwe i niejawne, objęte restrykcyjnymi regulacjami prawnymi (np. dane o zdrowiu obywateli, obronności kraju, dane finansowe banków itp.).

Czytaj także: Jak zwiększyć bezpieczeństwo danych w chmurze?