Post_Detail

Jak sztuczna inteligencja zmienia nasze życie?

Technologia Chmury

Jak sztuczna inteligencja zmienia nasze życie?

Jak sztuczna inteligencja zmienia nasze życie?

Postęp cywilizacyjny sprawił, że nasze życie stało się wygodniejsze, a codzienne czynności zajmują nam mniej czasu. Oprócz tego nowoczesne programy pozwalają na lepsze zarządzanie czasem, wykrywanie usterek czy zapewniają rozrywkę a także bezpieczeństwo. Tak jest dzięki obecności na naszym świecie sztucznej inteligencji. Choć daleko nam do urządzeń rodem z filmu sience fiction, to mimo to pierwsze aplikacje ze sztuczną inteligencją są już przez ludzi używane na co dzień.

Sztuczna inteligencja bardzo często wykorzystywana jest w naszych smartfonach. Rozpoznawanie twarzy to popularna funkcja w wielu modelach. Telefon potrafi zapamiętać konkretną twarz ze zdjęć a potem odpowiednio ją sklasyfikować. Oprócz tego istotną aplikacją są także Siri i Asystent Google. To dwie aplikacje (jedna na IOS, druga na Androida), które potrafią przeprowadzić z tobą konwersację. Zadając pytanie Asystentowi możesz uzyskać informacje na temat sklepów w pobliżu, aktualnej pogody, czy losowej informacji z Internetu. W ten sposób sztuczna inteligencja pomaga nam skorzystać z telefonu podczas jazdy np. szybko wybrać czyjś numer lub prosty sposób zdobyć potrzebne nam informacje bez przeglądania całego Internetu.

Kolejną zaletą jest bezpieczeństwo i wygoda, które nam oferuje. Najnowsze samochody posiadają wysoce zaawansowane funkcje, które na przykład potrafią ostrzegać przed niebezpieczeństwem na drodze, rozpoznają znaki i informują o nich, a także powiadomią nas o ciekawych miejscach w pobliżu. Oprócz tego mogą też same prowadzić. Te aspekty sztucznej inteligencji pozwalają na komfort podczas jazdy, a co najważniejsze większe bezpieczeństwo na drodze.

Sztuczna inteligencja bardzo często ma swoje zastosowanie w Internecie. Podczas gdy robimy zakupy na jakiś stronach internetowych, reklamy oglądanych przez nas produktów na przykład obuwia czy odzieży mogą pojawiać się na pozostałych stronach, z których korzystamy. Często jest też tak, że sklep sam wyświetla dla nas spersonalizowane produkty na podstawie oglądanych przez nas wcześniej rzeczy. To może zaoszczędzić czas, a także zachęcić nas do kupna lub zwrócić naszą uwagę na dany przedmiot.

Tak samo jest z muzyką, której słuchamy. Wiele serwisów muzycznych oferuje nam składanki stworzone na podstawie ostatnio słuchanych utworów. Są w stanie także podsunąć nam inne piosenki, których nie znamy, a mogłyby wzbudzić naszą ciekawość.

Oprócz rozrywki czy internetowych zakupów sztuczna inteligencja znalazła swoje zastosowanie także w kuchni. Coraz więcej sprzętów domowych posiada funkcje, które ułatwiają człowiekowi życie m. in. lodówki czy inteligentne pojemniki na żywność. Potrafią same dostosować temperaturę chłodzenia lub poinformować nas czy dany produkt nadaje się jeszcze do spożycia. Takie proste funkcje usprawniają nasze życie a także mogą uchronić nas przed marnowaniem żywności.

Sztuczna inteligencja występuje praktycznie w każdej dziedzinie, jednak najbardziej znana jest pod postacią robotów wszelkiego rodzaju. Najbardziej znane humanoidy potrafią samodzielnie się poruszać, wyrażać uczucia oraz prowadzić rozmowę z człowiekiem. Często pomagają przy prostych czynnościach lub służą w celach naukowych. Funkcjonują praktycznie jak ludzie.

Mimo wielu zalet spowodowanych funkcjonalnością i nowoczesnością wielu aplikacji, sztuczna inteligencja ma też swoje wady. Aplikacja czy najmądrzejsze urządzenie nie jest w stanie zastąpić w całości człowieka i jego umiejętności oraz umysłu. Choć sztuczna inteligencja pomaga nam bardzo w życiu, to powinniśmy cały czas sprawować nad nią kontrolę.

Sztuczna inteligencja – szansa, czy zagrożenie dla człowieka?

Sztuczna inteligencja – szansa, czy zagrożenie dla człowieka?

Pojęcie sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence) na dobre weszło do naszej codzienności. Nie jest ono nowe. Znane było już w latach pięćdziesiątych, a wymyślił je John MC Carthy w 1956 roku. Skąd się wzięło? Czy faktycznie sztuczna inteligencja może stanowić zagrożenie dla człowieka? A może działa na jego korzyść? Zdania ekspertów są podzielone.

Sztuczna inteligencja – co mieści to pojęcie?

Obejmuje ono wiele płaszczyzn wiedzy, do których należy zaliczyć między innymi logikę rozmytą czy robotykę. Cechami wyróżniającymi sztuczną inteligencję są na przykład podejmowanie decyzji w warunkach braku wszystkich danych, rozumowanie logiczne, zarządzanie procesami jak choćby w robotyce, diagnostyka w oparciu o wiele danych składowych, rozpoznawanie mowy, obrazów itp., a także procesy samouczenia się maszyn.

Sam prekursor rozwoju sztucznej inteligencji, John Mc Carthy, mówił o niej mając na myśli „konstruowanie maszyn, o których działaniu dałoby się powiedzieć, że są podobne do ludzkich przejawów inteligencji”.

Pomocna każdego dnia

Sztuczna inteligencja coraz częściej wchodzi do codziennego życia, a ułatwia to powszechna cyfryzacja życia. Dziś wrzucając zdjęcie na Facebooka często zaskakiwani jesteśmy komunikatem, który powiadamia o tym inne osoby znajdujące się na fotografii. Media społecznościowe już same podpisują zdjęcia naszych znajomych rozpoznając twarze nawet jeśli te zdjęcia pochodzą

z odległych okresów, kiedy osoby te wyglądały nieco młodziej. To doskonały przykład zastosowania sztucznej inteligencji.

Ze sztuczną inteligencją rozmawiamy zgłaszając reklamacje dotyczące różnych usług poprzez internet. Ona podpowiada nam wariant rozwiązania i przekierowuje do właściwego działu, który ma zająć się problemem.

Przykład sztucznej inteligencji to też słynna aplikacja Shazam rozpoznająca w ciągu kilku sekund utwór muzyczny, którego słuchamy. I nie musi to być kameralne odtwarzanie muzyki. Program wychwyci melodię nawet jeśli jesteśmy w zatłoczonym pubie pełnym różnych dźwięków.

Od lat procesy analityki bankowej wspomagane są przez sztuczną inteligencję. Tak zwana ocena ryzyka i zagrożeń od dawna korzysta z platformy antyfraudowej, która ostrzega przed możliwością wyłudzenia kredytu i jest powiązana z bankami i instytucjami pożyczkowymi. Obecnie algorytmy analityki bankowej wspomagane są przez nowe rozwiązania w tym nawet analizę klienta poprzez media społecznościowe. Mimo, że ze sztuczną inteligencją mamy do czynienia od dawien dawna to jej znaczenie rośnie z roku na rok. Rozszerza się ją poprzez jeszcze bardziej korzystne i pomocne zastosowania. Przykładem jest obsługa klienta w taki sposób, aby banki mogły odpowiadać klientom 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Takie procesy powinny być automatyczne, szybkie i skuteczne.

Funkcje AI nieco bardziej na serio wykorzystują też wywiady krajów śledząc i wyprzedzając zagrożenia. Sztuczna inteligencja analizuje bowiem miliony rozmów w sieci wyłapując na podstawie algorytmów te ich zdaniem niebezpieczne albo rozpoznając poszukiwanych ludzi fotografowanych z satelity. Wiele potencjalnych zagrożeń terrorystycznych zostało w ten sposób zdekonspirowanych, ale to informacje, które nie zalewają ani internetu ani pierwszych stron gazet.

Na co dzień sztuczna inteligencja coraz częściej i coraz chętniej stosowana jest w przemyśle

w obszarach automatyki i robotyki.

Automatyczni sędziowie

Cały czas rośnie liczba firm specjalizujących się w pracach nad rozwojem sztucznej inteligencji. Jak wynika z analiz przeprowadzonych na Wydziale Zarządzania Politechniki Warszawskiej, obecnie ponad 3200 firm na całym świecie prowadzi prace nad sztuczną inteligencją. Badania pokazują też, że w pracach nad AI cały czas prym wiodą Amerykanie. Niespodziewanie drugim krajem będącym w światowej czołówce w tej dziedzinie są Chiny.

Najwięcej firm, bo ponad 1900 specjalizuje się w technologii Big Data, ponad 1700 prowadzi prace w zakresie uczenia maszynowego, a prawie 700 specjalizuje się w wykorzystaniu sztucznej inteligencji w obszarach Internetu.

Chatboty, roboty, algorytmy błyskawicznie analizujące dane są już niemal w każdej branży. Przed naszymi polskimi firmami wciąż rośnie wyzwanie, by osiągnąć efekt skali analogiczny do rozwijającego się świata. Wiele krajowych firm wdrożyło punktowe automatyzacje w swoich zakładach i wiele z nich chce nadal rozwijać się w tym kierunku.

Z kolei w Estonii trwają prace nad budową specjalnego systemu opartego o sztuczną inteligencję, który miałby zdolności orzekać w sprawach sądowych. Postępowania, które byłyby prowadzone przez automaty dotyczyłyby przedmiotów sporu o wartości nieprzekraczającej siedem tysięcy euro. Aby stało się to możliwe, niezbędne będzie cyfrowe przetwarzanie dokumentów, które mają stanowić materiał dowodowy w poszczególnych sprawach. Kolejny krok to badanie przez odpowiednio przygotowane algorytmy, które wydadzą wyrok. Co ważne, system ma się samodzielnie uczyć i tym samym dostosowywać do rozmaitych stanów faktycznych. Na końcu tego procesu zawsze zostaje człowiek albowiem nadal będzie działać instytucja odwoławcza, gdzie sędziowie będę rozstrzygać spór w wyższej instancji.

Przypuszcza się ze około 2040 roku osiągnie się poziom sztucznej inteligencji równy poziomowi ludzkiego umysłu. Na pewno jednak umiejętne zastosowanie sztucznej wyłączy ludzką emocjonalność i pozwoli stosować to w nowych dziedzinach, gdzie człowiek nie zawsze może sobie poradzić. Szacuje się, że połowa Polaków jest zdania, że sztuczna inteligencja wpłynie znacząco na poprawę jakości życia w ciągu kolejnego pół wieku. Jaka będzie zatem rola człowieka? Będzie on aktywny w nowych obszarach wytyczają kierunki rozwoju. Jeśli proporcje będą zachowane to człowiek plus maszyna stworzą efektywny i trwały team.

Jak sztuczna inteligencja zmienia nasze życie?

Algorytmy rozpoznają nawet choroby zakaźne. Jeśli podamy im odpowiednie dane, są w stanie wskazać czy mamy do czynienia ze świnką, czy różyczką Michał Rolecki

Urządzenia, które codziennie nosimy przy sobie - smartfony i tablety, to zaawansowane i inteligentne maszyny, które jednocześnie pełnią wiele pomocniczych funkcji - przypominają o spotkaniach, odpowiadają na nasze pytania, doradzają. Jak wyglądałoby nasze życie bez rozwiniętej sztucznej inteligencji i czy wiemy, czym ona właściwie jest?

Sztuczna inteligencja opiera się na informacji. Coraz częściej to algorytmy podpowiadają, jaką powinniśmy podjąć decyzję Bartosz Paszcza

Sztuczna inteligencja, a dokładniej oparte na niej algorytmy towarzyszą nam na każdym kroku. - To nie tylko wyszukiwarki, asystenci głosowi, czy programy, które pomagają w wyborze filmu na platformach streamingowych. W Polsce wykrywają np. tzw. piece-kopciuchy i szukają dla dzieci miejsc w żłobkach. Lekarzom pomagają rozpoznawać urazy na zdjęciach radiologicznych, choroby serca w badaniach EKG, psychologom w diagnozowaniu depresji czy choroby afektywnej-dwubiegunowej - wyliczali goście Czwórki.

Na razie algorytmy pełnią funkcję systemów asystenckich. Ostateczną decyzję podejmuje człowiek Leon Ciechanowski

Czy dziś są skuteczniejsze niż ludzie? - SI to technologia, która rozwija się dzięki informacji - wyjaśniali eksperci. - A tych przenosimy do komputerów coraz więcej i coraz częściej to algorytmy podpowiadają nam, jaką powinniśmy podjąć decyzję.

Na ile precyzyjne są takie obliczenia? Kiedy i w jakich dziedzinach sztuczna inteligencja zastąpi człowieka? ​Jak SI zmienia nasze życie i czy zmienia je na lepsze? Więcej w materiale przygotowanym przez Mateusza Kulika.

***

Tytuł audycji: Czat Czwórki

Prowadzi: Piotr Firan

Goście: Leon Ciechanowski (filozof, kognitywista, ekspert w zakresie sztucznej inteligencji, Akademia Leona Koźmińskiego, Uniwersytet SWPS); Bartosz Paszcza (ekspert ds. nowych technologii, Klub Jagielloński), Michał Rolecki

Data emisji: 16.12.2019

Godzina emisji: 15.15

ac