Post_Detail

Google Distributed Cloud, nowe portfolio rozwiązań dla własnego...

Zarządzanie Usługami W Chmurze

Google Distributed Cloud, nowe portfolio rozwiązań dla własnego...

Blog IT i o rekrutacji IT

Wybrane, podstawowe różnice i podobieństwa obu usług chmurowych.

Czemu te dwa?

Firmy nadal przechodzą na przetwarzanie w chmurze, to stały trend. Nie musisz przy tym korzystasz z indywidualnej usługi w chmurze, możesz przenieść całą infrastrukturę do ekosystemu chmury. Od ulepszeń w zakresie skalowalności, bezpieczeństwa i elastyczności po redukcję kosztów i wpływu na środowisko - istnieje wiele powodów, dla których warto przejść na chmurę.

Od samego początku systemy chmurowe to złożona technologia. Gdy spróbujesz połączyć różne kombinacje w tych branżach, opcje do wyboru można liczyć w setkach. Jak w każdej branży, kilka firm wznosi się ponad pozostałe i staje się liderami rynku – to głównie Google Cloud Platform, Amazon Web Services i Microsoft Azure. Dwa pierwsze zostały we wrześniu 2020 roku okrzyknięte przez Gartnera (ponownie) liderami w Magic Quadrant Infrastructure as a Service (IaaS). Google Cloud i AWS zdominowały przestrzeń przetwarzania w chmurze od czasu, gdy rozwiązania IaaS zaczęły zyskiwać na popularności w 2008 roku.

Pomimo globalnej pandemii Gartner prognozuje wzrost przychodów z chmury publicznej na całym świecie w 2020 roku o kolejne 6,3%. Eksplozja popularności pracy zdalnej to dalszy rozwój Google i Amazon.

A może nie?

Możliwości obliczeniowe

Porównując możliwości obliczeniowe Google Cloud i Amazon Web Services, warto skupić się na maszynach wirtualnych (VM). Obaj dostawcy usług w chmurze przyjęli podobne podejście do maszyn wirtualnych, chociaż używają różnych konwencji nazewnictwa dla swoich indywidualnych ofert produktów. Compute Engine to usługa oferowana na platformie Google Cloud Platform, podczas gdy Amazon Web Services nosi nazwę Amazon Elastic Compute Cloud (Amazon EC2).

Podstawowa różnica to dostęp do maszyny wirtualnej. Jeśli chcesz mieć dostęp terminalowy do instancji w Amazon EC2, musisz podać własny klucz SSH. Compute Engine oferuje z kolei bardziej elastyczne podejście do dostępu do terminala, umożliwiając utworzenia klucza SSH w razie potrzeby, nawet jeśli ta instancja już działa. Nie musisz też przechowywać tych kluczy na komputerze lokalnym dzięki terminalowi SSH opartemu na przeglądarce Compute Engine, który jest dostępny w Google Cloud Console.

Sieć

Zarówno Amazon Web Services i Google Cloud stworzyły potężną globalną infrastrukturę chmurową - ich rozległe sieci składają się z setek połączonych ze sobą centrów danych na całym świecie. Tu ważna jest wysoka odporność na awarie, niezliczone scenariusze awaryjne i niskie poziomy opóźnień.

Google oferuje lokalizacje w chmurze, które są obecnie dostępne w 24 regionach, 73 strefach, 144 lokalizacjach brzegowych sieci oraz ponad 200 krajach i terytoriach. AWS oferuje teraz lokalizacje w chmurze dostępne w 24 regionach, 77 strefach, 210 lokalizacjach brzegowych sieci oraz 245 krajach i terytoriach. Chociaż liczby wydają się podobne, sieć Amazon jest większa i oferuje wiele stref dostępności w dwukrotnie większej liczbie regionów niż Google. To daje im przewagę jeśli chodzi o opóźnienia w komunikacji.

Obaj dostawcy dostarczają zarządzane usługi DNS za pośrednictwem swoich ofert Amazon Route 53 i Cloud DNS. Jednak Amazon Route 53 obsługuje dwie opcje routingu (oparty na geografii lub oparty na opóźnieniach), podczas gdy Cloud DNS nie.

Pamięć masowa

Amazon Simple Storage Service (S3) i Google Cloud Storage działają podobnie, umożliwiając przechowywanie obiektów w bucketach. Każdy zasobnik można zidentyfikować za pomocą unikalnego klucza, a każdy obiekt ma powiązany rekord metadanych zawierający informacje, w tym rozmiar obiektu, datę ostatniej modyfikacji i typ nośnika.

Sprawdź oferty pracy na TeamQuest

Do niedawna Google miał znaczącą przewagę, oferując możliwość dołączenia pojedynczego wolumenu do wielu instancji w trybie tylko do odczytu. Zmieniło się to wraz z wprowadzeniem przez Amazon EBS Multi-Attach, umożliwiającego podłączenie jednego wolumenu do maksymalnie 16 instancji opartych na AWS Nitro w tej samej strefie dostępności. Każda instancja ma uprawnienia do odczytu i zapisu na udostępnionym woluminie.

Przeniesienie SAP do Google Cloud Platform

Zacznijmy od wyjaśnienia, czym różni się usługa w Google lub u innego dostawcy świadczącego usługi chmurowe od posiadania własnej infrastruktury. W przypadku hostowania systemów we własnym środowisku jesteśmy odpowiedzialni za wszystkie elementy składowe środowiska, od sprzętu i infrastruktury po bazę danych i aplikację.

Kupując usługę od hypervisora, zapewniamy sobie infrastrukturę jako serwis (IaaS). Nie musimy przejmować się sprzętem, infrastrukturą zasilania awaryjnego, przełączników sieciowych w data center oraz zatrudniać pracowników do ich obsługi. Jesteśmy jednak odpowiedzialni za infrastrukturę wirtualną wewnątrz usługi. W przypadku Google będzie to między innymi zarządzanie sieciami wirtualnymi VPC, dostępem do chmury, kontami użytkowników oraz samymi maszynami wirtualnymi z bazą danych czy aplikacją.

W takim modelu Google będzie odpowiedzialny za dostarczenie infrastruktury oraz innych wbudowanych usług Software as a Service, które również oferuje (np. baza danych BigQuery zaprojektowana dla hurtowni danych).

Usługami w chmurze można zarządzać bezpośrednio lub zlecić takie zadanie partnerowi. All for One Poland oferuje usługę kompleksowego zarządzania środowiskiem SAP (czy to w środowisku Google, czy innego dostawcy) od projektu do wykonania i serwisowania usługi.

Najważniejsze korzyści

Niższe koszty. Do największych korzyści z usług GCP należy redukcja kosztów utrzymania infrastruktury, choć oczywiście utrzymanie w GCP również kosztuje (warto skorzystać z kalkulatorów usług udostępnianych przez Google). Klient ponosi opłatę subskrypcyjną za wykorzystanie maszyn wirtualnych i innych potrzebnych usług. Nie ponosi kosztów posiadania własnej infrastruktury oraz jej obsługi i wymiany, co sprawia, że koszty zasobów, w tym także ludzkich, można wykorzystać do innych zadań.

Jeden z największych na świecie dostawców maszyn wirtualnych certyfikowanych przez SAP. Są to zarówno maszyny wirtualne oferowane w ramach usługi Compute Engine, jak i tzw. maszyny Bare Metal Solution – w pełni zarządzana infrastruktura sprzętowa obejmująca serwery oraz inne funkcje centrum danych.

Integracja z innymi usługami Google, takimi jak AI, BigQuery, Apigee, oraz narzędziami SAP, np. SAP LAMA.

Stabilność i elastyczność architektury. Dla swoich usług Google Cloud zapewnia SLA na poziomie 99,95-99,99%. Ponadto w usłudze maszyn wirtualnych Compute Engine posiada wbudowane funkcje, takie jak migracja na żywo (live migration) czy automatyczne ponowne uruchomienie (automatic restart) w przypadku błędu instancji, co minimalizuje przestoje związane z konserwacją lub nawet awarią w centrum danych Google. Autoskaling w stosunku do instancji SAP, możliwość zautomatyzowania zwiększania i zmniejszania liczby instancji SAP w zależności od obciążenia lub zaplanowanych harmonogramów.

Region w Warszawie. GCP jako jedyny światowy dostawca usług chmurowych posiada swój oddział w Warszawie. Google Cloud to najnowocześniejsza infrastruktura technologiczna oferująca firmom i instytucjom dostęp do usług chmury obliczeniowej. Warszawski ośrodek – jedyny w Europie – składa się z trzech niezależnie działających stref dostępowych połączonych superszybką siecią, co chroni przed ewentualnymi zakłóceniami w działaniu usług. Fizyczne ulokowanie regionu chmurowego Google w Polsce sprawia, że opóźnienia w przesyłaniu danych są zmniejszone do minimum.

Łatwiejsze wdrożenie dzięki szablonom automatyzacji. Wdrażanie infrastruktury Google Cloud można zautomatyzować za pomocą Cloud Deployment Manager, usługi, która automatyzuje tworzenie zasobów Google Cloud i zarządzanie nimi. W przypadku wybranych rozwiązań SAP i wspierających je baz danych, takich jak SAP HANA, Google Cloud udostępnia wstępnie zdefiniowane szablony konfiguracji Cloud Deployment Manager, których można użyć do wdrożenia infrastruktury Google Cloud spełniającej wymagania dotyczące wsparcia SAP i najlepsze praktyki.

Jak przeprowadzić migrację do chmury Google

Podobnie jak w przypadku migracji do innego data center, w Google również mamy szerokie możliwości migracji systemu SAP. Poniżej wymieniamy kilka metod.

Lift and shift. Jeżeli SAP łącznie z bazą danych i systemem operacyjnym jest wspierany przez GCP, co można zweryfikować na przykład w oficjalnych notach SAP, i źródłowo jest hostowany np. w środowisku VMware, maszynę można zmigrować do Compute Engine, wykonując konwersję maszyny wirtualnej lub korzystając z oferowanej przez producenta usługi VMware-as-a-Service, takie jak GCVE, gdzie usługa VMware HCX mogłaby zostać wykorzystana do zagwarantowania wysokiej wydajności migracji i minimalnego przestoju podczas takiego procesu.

Jeżeli SAP łącznie z bazą danych i systemem operacyjnym jest wspierany przez GCP, co można zweryfikować na przykład w oficjalnych notach SAP, i źródłowo jest hostowany np. w środowisku VMware, maszynę można zmigrować do Compute Engine, wykonując konwersję maszyny wirtualnej lub korzystając z oferowanej przez producenta usługi VMware-as-a-Service, takie jak GCVE, gdzie usługa VMware HCX mogłaby zostać wykorzystana do zagwarantowania wysokiej wydajności migracji i minimalnego przestoju podczas takiego procesu. Migracja OS/DB. Do wykonania procesu można wykorzystać standardowe narzędzia SAP, takie jak SWPM i SUM, i wykonać migrację na nowe maszyny wirtualne za pomocą metody export/ import systemu lub Database Migration Option, łącząc proces migracji z data center z konwersją do innej bazy danych, jak np. SAP HANA.

Do wykonania procesu można wykorzystać standardowe narzędzia SAP, takie jak SWPM i SUM, i wykonać migrację na nowe maszyny wirtualne za pomocą metody export/ import systemu lub Database Migration Option, łącząc proces migracji z data center z konwersją do innej bazy danych, jak np. SAP HANA. Greenfield. Jeżeli decydujemy się na nowe wdrożenie systemu S/4HANA przy okazji kończenia się wsparcia dla data center i pomysłu migracji do chmury, można pomyśleć o nowym wdrożeniu SAP na środowisku Google. W nowym środowisku można na nowo zdefiniować procesy biznesowe i tym sposobem wykorzystać potencjał S/4HANA.

Jeżeli decydujemy się na nowe wdrożenie systemu S/4HANA przy okazji kończenia się wsparcia dla data center i pomysłu migracji do chmury, można pomyśleć o nowym wdrożeniu SAP na środowisku Google. W nowym środowisku można na nowo zdefiniować procesy biznesowe i tym sposobem wykorzystać potencjał S/4HANA. Brownfield. Konwersja – jeżeli planujemy konwersję do systemu S/4HANA z ERP 6.0, zmiana platformy może być dobrym momentem na zaplanowanie i wykonanie projektu.

Krok po kroku

W proponowanym przez nas scenariuszu migracji do chmury pierwszym i kluczowym krokiem powinno być zbadanie potrzeb klienta, jego środowiska źródłowego, planów dla środowiska docelowego oraz migracji – obecnych i przyszłych. Ten etap wykonujemy zwykle w formie warsztatów z użytkownikami kluczowymi w poszczególnych modułach i administratorami systemu u klienta. Jednym z ważniejszych celów tego kroku jest wybór optymalnej metody migracji.

Proof of Concept to kolejny krok. Taka migracja pozwala na weryfikację środowiska na systemie typu sandbox, na którym można przeprowadzić testy wydajnościowe, zaznajomić się z nowym środowiskiem. W metodach Greenfield i Brownfield jest to też dobry moment na przetestowanie nowych funkcjonalności na realnym systemie oraz sprawdzenie środowiska i wydajności systemu.

Kolejny etap to właściwa migracja wykonywana zgodnie z planem ustalonym na podstawie wcześniejszych kroków.

RISE with SAP dla GCP – czy warto?

W odniesieniu do RISE with SAP w pierwszej kolejności należy się skupić na elementach odróżniających go od modelu on-premise. W tradycyjnym modelu licencyjnym w wariancie on-premise klient ma dowolność, czy będzie utrzymywać system i zarządzać nim samodzielnie (lub korzystając z usług partnera, np. All for One Managed Cloud), czy też skorzysta z usług innych dostawców chmury, np. Google. Mówimy tu oczywiście jedynie o warstwie infrastruktury. Jak już wspominaliśmy, wszystkie wyższe warstwy zarządzania systemem pozostają w gestii klienta i mogą być outsourcowane na zewnątrz (np. SAP Managed Services w All for One).

W modelu RISE with SAP w ramach opłaty subskrypcyjnej usługa obejmuje warstwę infrastruktury, oprogramowania i wsparcia. Infrastruktura dla RISE jest zawsze dostarczana przez jednego z dedykowanych hyperscalerów (Amazon, Google, Azure, Alibaba Cloud). Usługi serwisowe są realizowane przez system ticketowy SAP. Z kolei dostosowania modułowe (np. po upgrade) muszą być wykonane przez klienta lub partnera.

Decyzja o skorzystaniu z modelu RISE with SAP każdorazowo wymaga przeanalizowania wszystkich argumentów za i przeciw i powinna być podejmowana z uwzględnieniem uwarunkowań i planów biznesowych, a nie jedynie możliwości technicznych.

Administracja systemami SAP w GCP

Migracja systemów do Google Cloud Platform zwalnia nas z konieczności zakupu i utrzymania sprzętu. Jednak nadal do wykonania pozostaje wiele czynności związanych z zarządzaniem środowiskiem chmurowym oraz samym systemem SAP. Dlatego warto skorzystać z pomocy wykwalifikowanego partnera serwisowego.

Zakres usług administracji GCP w All for One może obejmować:

zarządzanie dostępem i tożsamością (IAM),

administrację środowiskiem maszyn wirtualnych Google Compute Engine,

projektowanie i zarządzanie Virtual Private Cloud Network,

optymalizację kosztów utrzymania usług w platformie,

pełen monitoring dostępności usług i systemów GCP,

możliwość integracji i administracji innymi usługami Google, jak Google Kubernetes Engine, BigQuery,

Zakres usług administracji SAP w All for One może obejmować:

zarządzanie bazami danych SAP,

zarządzanie użytkownikami/uprawnieniami SAP,

zarządzanie systemem transportowym,

integrację z innymi systemami/aplikacjami,

monitoring systemów dostosowany do potrzeb biznesowych klienta,

monitoring krytycznych biznesowo transakcji i procesów,

implementowanie not SAP i zmian manualnych oraz aktualizacji SPS,

planowanie i koordynowanie upgrade’ów i aktualizacji systemu,

zarządzanie blokadami, przerwami i aktualizacjami,

zarządzanie drukarkami.

Zapewniamy pełną integrację usług obejmujących administrację GCP i SAP. Model usługi All for One Managed Cloud jest za każdym razem dostosowywany do potrzeb klienta w oparciu o aspekty biznesowe, a nie parametry IT. Zindywidualizowaną ofertę przygotowujemy na podstawie sprecyzowanych oczekiwań, szczegółowo określamy zakres prac i podział odpowiedzialności. Precyzyjnie ustalamy zakresy odpowiedzialności i czasy reakcji (SLA). Opłata abonamentowa jest uzależniona od liczby użytkowników SAP.

Naszym wyróżnikiem jest komunikacja. Zapewniamy pojedynczy punkt kontaktu dla wszystkich rodzajów zgłoszeń (klienta nie interesują warstwy pośrednie i źródło problemu, dokonuje zgłoszenia, a po stronie SNP leży wypracowanie rozwiązania), a dodatkowo wyznaczamy koordynatora usługi, – konkretną osobę, z którą zawsze można się skontaktować (telefon, e-mail) w celu eskalacji problemu, uzyskania wyjaśnień, zmiany zakresu usług, rozliczeń itp. Koordynator może być także odpowiedzialny za kontakty z dostawcą usługi GCP.

Wychodzimy z założenia, że dla klienta najważniejsze są dostępność i wydajność systemu oraz jego bezpieczeństwo.

Google Distributed Cloud, nowe portfolio rozwiązań dla własnego...

Aby organizacje mogły wykorzystywać zalety chmury pomimo tych ograniczeń, Google podczas konferencji Google Cloud Next ‘21 przedstawił Google Distributed Cloud – portfolio rozwiązań składające się ze sprzętu i oprogramowania, które rozszerza infrastrukturę Google do rozwiązań brzegowych (edge) i własnych centrów danych.

Nie wszystkie zasoby mogą zostać od razu lub w całości przeniesione do chmury publicznej, ze względu na takie czynniki jak: zgodność z przepisami (compliance), potrzeby związane z suwerennością danych dla danej branży czy lokalizacji, niskie opóźnienia, lokalne wymagania dotyczące przetwarzania danych albo z konieczności pracy blisko innych usług.

Aby organizacje mogły wykorzystywać zalety chmury pomimo tych ograniczeń, Google przedstawia Google Distributed Cloud – portfolio rozwiązań składające się ze sprzętu i oprogramowania, które rozszerza infrastrukturę Google do rozwiązań brzegowych (edge) i własnych centrów danych.

W zależności od potrzeb organizacji, Google Distributed Cloud można uruchomić w wielu lokalizacjach:

Sieć brzegowa Google – klienci mogą skorzystać z ponad 140 lokalizacji sieci brzegowych Google na całym świecie. Sieć brzegowa operatora – klienci mogą korzystać z sieci brzegowej operatora i czerpać korzyści z usług 5G/LTE oferowanych przez czołowych partnerów Google – dostawców usług telekomunikacyjnych (CSP). Sieć brzegowa operatora jest zoptymalizowana pod kątem rygorystycznych wymagań aplikacji w zakresie niskich opóźnień oraz przepustowości. Sieć brzegowa klienta – wsparcie obsługi sieci brzegowych klienta albo lokalizacji zdalnych, takich jak sklepy detaliczne, hale fabryczne lub oddziały, które wymagają zlokalizowanych obliczeń i przetwarzania bezpośrednio w lokalizacjach brzegowych. Centra danych klientów – obsługa centrów danych i obiektów kolokacyjnych należących do klientów w celu spełnienia rygorystycznych wymagań w zakresie bezpieczeństwa i prywatności danych oraz modernizacji wdrożeń lokalnych, przy zachowaniu zgodności z przepisami.

Google Distributed Cloud został zbudowany na opensource’owej platformie Anthos, która ujednolica zarządzanie infrastrukturą i aplikacjami w lokalizacjach lokalnych, brzegowych i w wielu chmurach publicznych, oferując jednocześnie spójne, skalowalne działanie. Google Distributed Cloud korzysta z globalnej infrastruktury, która zapewnia najwyższy poziom wydajności, dostępności i bezpieczeństwa, podczas gdy Anthos działający na sprzęcie zarządzanym przez Google u klienta lub w lokalizacji brzegowej stanowi platformę usługową, na której można bezpiecznie i zdalnie uruchamiać aplikacje. Korzystając z Google Distributed Cloud, klienci mogą migrować lub modernizować aplikacje i przetwarzać dane lokalnie za pomocą usług Google Cloud, takich jak bazy danych, uczenie maszynowe, analityka danych i zarządzanie kontenerami. Klienci mogą również wykorzystywać usługi innych firm od wiodących dostawców w swoim własnym, dedykowanym środowisku. W momencie uruchomienia usługi, będzie ona wspierana przez takich partnerów jak Cisco, Dell, HPE i NetApp.

Pierwsze produkty, jakie prezentuje Google w ramach tego portfolio, to Google Distributed Cloud Edge i Google Distributed Cloud Hosted.

Google Distributed Cloud Edge

Google Distributed Cloud Edge, dostępne od dzisiaj w wersji przedpremierowej, to usługa w pełni zarządzana, dzięki której infrastruktura i usługi Google Cloud mogą być bliżej miejsc, w których generowane i wykorzystywane są dane. Google Distributed Cloud Edge umożliwia uruchamianie funkcji 5G Core i sieci radiowej (RAN) w sieci brzegowej, obok aplikacji korporacyjnych, aby obsługiwać najważniejsze zastosowania, takie jak rozpoznawanie obrazów i przetwarzanie brzegowe Google AI (edge inferencing).

Google Distributed Cloud Edge jest przeznaczone do lokalnego przetwarzania danych, obsługi obciążeń obliczeniowych z niskim opóźnieniem, modernizacji środowisk lokalnych oraz wdrażania prywatnych rozwiązań 5G/LTE w różnych branżach. Dzięki temu np. sprzedawcy detaliczni mogą udostępniać aplikacje w lokalizacji sieci Google, co pozwala zespołom pracującym w sklepach skupić się na klientach i samym biznesie, a nie na kwestiach związanych z IT.

Usługa ta bazuje na rozwiązaniach telekomunikacyjnych Google i umożliwia dostawcom usług internetowych uruchamianie zasobów z wykorzystaniem technologii od firm Intel i NVIDIA dla nowych potrzeb sieci 5G i brzegowej. Google Distributed Cloud Edge pozwala również niezależnym dostawcom oprogramowania (ISV), twórcom aplikacji, analitykom danych i naukowcom na szybkie oraz efektywne wprowadzanie innowacji oraz skalowanie.

Google Distributed Cloud Edge jest uzupełnieniem ogłaszanych już wcześniej globalnych, strategicznych partnerstw z firmami Ericsson i Nokia w celu wprowadzania nowych rozwiązań opartych na oprogramowaniu 5G core działającemu w chmurze oraz rozwoju sieci brzegowej jako platformy usług biznesowych dla przedsiębiorstw.

Google Distributed Cloud Hosted

Druga nowa usługa – Google Distributed Cloud Hosted – została zaprojektowana z myślą o wrażliwych zasobach i bazuje na wizji cyfrowej suwerenności, którą Google nakreślił w zeszłym roku. Jej celem jest wspieranie klientów z sektora publicznego oraz podmiotów komercyjnych, które mają surowe wymagania dotyczące rezydencji danych, bezpieczeństwa lub prywatności.

Usługa Google Distributed Cloud Hosted zapewnia bezpieczny i pewny sposób na modernizację wdrożenia lokalnego, niezależnie od tego, czy organizacja przeprowadza je samodzielnie, czy zdecyduje się na hosting za pośrednictwem zaufanego partnera. Google Distributed Cloud Hosted w żadnym momencie nie wymaga połączenia z Google Cloud do zarządzania infrastrukturą, usługami, API czy narzędziami, a do przeprowadzania operacji wykorzystuje lokalną płaszczyznę sterowania dostarczaną za pośrednictwem platformy Anthos. Google Distributed Cloud Hosted będzie dostępny w wersji przedpremierowej w pierwszej połowie 2022 roku.

Dodatkowo, aby wyjść naprzeciw potrzebom klientów i rządów w całej Europie, Google rozwija również ofertę zaufanych partnerów w ramach inicjatywy Cloud. On Europe’s Terms. Partnerzy ci zapewnią rządom i przedsiębiorstwom najwyższy poziom cyfrowej suwerenności, bez kompromisów dla funkcjonalności czy tempa innowacji. Dwa z naszych pierwszych partnerstw to T-Systems w Niemczech i OVHcloud we Francji.

Infrastruktura chmurowa dopasowana do zmieniających się potrzeb

Oprócz budowania prawdziwej chmury rozproszonej, Google Cloud pracuje także nad udoskonalaniem swojej podstawowej infrastruktury – możliwości obliczeniowych, sieciowych i pamięci masowej.

W tym roku Google Cloud rozbudował swoją globalną infrastrukturę, otwierając cztery nowe regiony w Warszawie, Delhi, Melbourne i Toronto. Obecnie Google Cloud dysponuje 28 regionami na całym świecie, co sprawia, że jest największą siecią o najniższych opóźnieniach wśród dostawców chmur hiperskalowych. W przyszłości usługi chmurowe Google dostępne będą też w takich lokalizacjach, jak Berlin-Brandenburg, Santiago, Paryż, Mediolan, Turyn, Madryt, Arabia Saudyjska, Izrael i Columbus w stanie Ohio. W połączeniu z ponad 140 najnowocześniejszymi lokalizacjami architektury sieci brzegowej na całym świecie, regiony Google Cloud zapewniają klientom niezbędne usługi, pojemność i wydajność.

Google kontynuuje również rozbudowę sieci poprzez inwestycje w kable podmorskie, które poprawiają dostęp do usług. Z kablem Firmina, który połączy wschodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych z trzema lokalizacjami w Ameryce Południowej, Google dokonał już w sumie 19 inwestycji w kable podmorskie. Wszystko to pozwala dostarczać klientom Google Cloud prawdziwie transformacyjną infrastrukturę dla biznesu.

Sieci skoncentrowane na usługach

Google rozwija również możliwości sieci skoncentrowanych na usługach, aby upraszczać jak najwięcej procesów. Dla organizacji korzystających z połączeń międzysieciowych, sieci VPN i SD-WAN, Networking Connectivity Center zapewnia scentralizowany model zarządzania oraz monitorowanie i wizualizację za pośrednictwem Network Intelligence Center. Dzięki Private Service Connect partnerzy i klienci, tacy jak Bloomberg, MongoDB i Elastic, mogą teraz łatwo łączyć swoje usługi, bez konieczności konfigurowania sieci bazowej.

Przedsiębiorstwa posiadające zasoby zarówno lokalnie, jak i w chmurze, mogą wykorzystać hybrydowe równoważenie obciążeń do bezpiecznej optymalizacji dostarczania aplikacji. Aby ułatwić wykrywanie i zapobieganie atakom złośliwych botów, Google zintegrował reCAPTCHA Enterprise z Cloud Amor. Wraz z Cloud IDS, rozproszona architektura sieci brzegowej jest wzmocniona najlepszymi w swojej klasie zabezpieczeniami.

Wiodąca w branży moc obliczeniowa

Google Cloud oferuje dostęp do najnowszych, wysokowydajnych usług obliczeniowych, takich jak Compute Engine, skonfigurowany z maszynami wirtualnymi Tau, które są zbudowane na procesorach AMD i zoptymalizowane pod kątem obciążeń skalowalnych. Maszyny wirtualne Tau oferują o 42% lepszy stosunek wydajności do ceny w porównaniu z maszynami wirtualnymi ogólnego przeznaczenia od dowolnego z wiodących dostawców chmur publicznych.

Google ogłasza również nowe maszyny wirtualne Compute Engine Spot w wersji przedpremierowej. Spot VMs oferują klientom wyższy poziom gwarantowanych minimalnych oszczędności i większą przewidywalność cenową niż w ofertach od jakiegokolwiek innego wiodącego dostawcy chmury.

Zarówno maszyny wirtualne Tau jak i maszyny wirtualne Spot są obsługiwane przez Google Kubernetes Engine (GKE).

Aby dowiedzieć się więcej o nowościach, które zostały ogłoszone podczas Google Cloud Next ’21, zapraszamy do zapoznania się z materiałami na stronie wydarzenia.