Post_Detail

Co to jest Google Cloud Platform i w jaki sposób wspiera biznes?

Zarządzanie Usługami W Chmurze

Co to jest Google Cloud Platform i w jaki sposób wspiera biznes?

Wzrost zainteresowania szkoleniami Google Cloud Platform – rozmowa z instruktorem chmury

Na rynku mamy 4 głównych graczy, jeśli chodzi o dostawców chmury – to Amazon Web Services, Microsoft Azure, Google Cloud i Alibaba Cloud. W tym materiale wzięliśmy pod lupę Google Cloud Platform i postanowiliśmy porozmawiać o tej chmurze z Grzegorzem Laskiem, Cloud Software Developerem w firmie Chmurowisko, instruktorem w Szkole Chumry.

Popyt na specjalistów Google Cloud w Polsce rośnie. Związane jest to także z inwestycjami Google w naszym kraju. O tym, że popularność rozwiązań chmurowych w Polsce wzrasta pisaliśmy już jakiś czas temu – Zwrot w stronę rozwiązań chmurowych.

Google Cloud Platform to usługi i narzędzia chmury obliczeniowej. Google oferuje przestrzeń serwerową, ale daje także możliwość samodzielnego zbudowania własnej, indywidualnej infrastruktury. To elastyczny rozwiązanie. Korzystają z niego zarówno właściciele stron czy aplikacji, jaki i start-upy, firmy czy korporacje.

Thomas Kurian, dyrektor generalny Google Cloud zapowiedział, że planowane jest intensywne powiększanie centrum badań i rozwoju chmury w Warszawie, a także zespołów we Wrocławiu.

W Polsce uruchomiony zostanie region Google Cloud. Będzie się on składać z 3 stref dostępowych – niezależnych ośrodków przetwarzania danych połączonych siecią szybkiej prędkości. Do tego przyda się na pewno szerokie grono specjalistów cloudowych. Kurian spodziewa się, że popyt na usługi chmurowe w Polsce będzie rósł, co pociągnie za sobą kolejne inwestycje.

Google announced it will open a new Google Cloud CEO Thomas Kurian told CNBC, sales in Europe are growing faster, as well in terms of people, customers, revenue here than in any other part of the world. #Investment #Poland #Tech — Poland-Invest (@PolandInvest) September 28, 2019

Jak i gdzie się szkolić?

Środowiska IT bogate są we wszelkiego rodzaju, szkolenia, warsztaty, które najczęściej kończą się certyfikatami. Jednym z tego typu rozwiązań proponuje Google, np. Google Summer of Code, coroczny program wspierania Otwartego Oprogramowania skierowany do studentów.

W kwestii chmury i szkoleń z nią związanymi, propozycją dla samouków mogą być certyfikowane kursy online oferowane przez Google lub tzw. Szkoły chmury. W Twilit porozmawialiśmy z jednym z instruktorów Szkoły Chmury – Grzegorzem Laskiem.

Jesteś instruktorem w „Szkole Chmury” specjalizującym się między innymi w Google Cloud Platform. Jakie jest zainteresowanie rozwijaniem kompetencji w tej dziedzinie?

Jeszcze 2 lata temu zainteresowanie technologiami chmurowymi, przynajmniej w Polsce, skupiało się na dwóch graczach, Microsoft z chmurą Azure oraz Amazon z Amazon Web Serwices (AWS).

Największą popularnością cieszyła się wtedy w Polsce chmura Microsoft, której intensywna promocja sprawiła, że często pierwsze zainteresowanie chmurą u wielu z nas, zaczynało się właśnie od tego dostawcy.

Zainteresowanie nowym graczem, czyli chmurą Google’a (GCP) zaczęło się dopiero w momencie, gdy ten ogłosił budowę pierwszego data center w naszym kraju. Wzrost zainteresowania był zauważalny nie tylko wśród potencjalnych specjalistów, ale także w firmach.

Kiedy na początku mojej przygody z Google Cloud Platform ciężko było znaleźć potencjalnego pracodawcę czy klienta w Polsce w tej specjalizacji, tak teraz ten trend zdecydowanie się odwraca i zainteresowanie nią jest większe.

Czy wiesz jak wygląda obecnie rynek, jeśli chodzi o specjalistów od Google Cloud? Jakie jest zapotrzebowanie, ilu jest ich w Polsce, jakich można spodziewać się zarobków?

Nie weryfikowałem liczby specjalistów posiadających certyfikaty GCP w naszym kraju, ale po różnych portalach branżowych coraz częściej ich widać.

Jeśli wierzyć danym, to Google Cloud Platform plasuje się na trzecim miejscu chmurowych dostawców na świecie, (w Q3 2020 7% światowych wydatków na infrastrukturę wylądowało właśnie w GCP).

Pozycja tego dostawcy mocno wzrosła też i w naszym kraju od kiedy na przełomie Q2/Q3 ogłoszono inwestycję Google Cloud w Polsce opiewającej na 2 mld dolarów. Większe zainteresowanie jest odczuwalne również w obszarze kursów i szkoleń.

W Szkole Chmury, w której jestem instruktorem zainteresowanie programami edukacyjnymi z obszaru GCP znacznie podskoczyło. Co do zarobków to według mnie są raczej porównywalne z tym co jest oferowane w przypadku innych dostawców, ale nadal są też wyższe niż w przypadku innych technologii.

Gdybyś miał porównać wady i zalety Google Cloud z Azure – jakby to wyglądało z Twojej perspektywy?

Trudno jest zestawić dwie chmury, w tym przypadku GCP i Azure, i porównywać ich zalety i wady. Na ten moment oferta ich usług jest bardzo zbliżona.

Co więcej, widoczny jest też trend “ścigania” konkurencji. To oznacza, że jeśli jedna firma posiada jakąś usługę, a druga nie ma tego typu usługi, to ta druga firma już o tym myśli i w niedługim czasie będzie oferowała podobne rozwiązanie.

Można próbować robić porównania na poziomie poszczególnych usług, ale w skali całego rozwiązania, które chcemy wdrażać w chmurę, nie wyznaczy nam sztywnych za i przeciw.

Jakie jest ryzyko związane z przenoszeniem danych do chmury?

Największym ryzykiem przenoszenia danych do chmury jest sytuacja, w której nie zna się usług, w których chce się te dane przechowywać. Bezpieczeństwo danych on-rest oraz in-transit jest generalnie szyfrowane w chmurze, ale nie zwalnia to użytkownika z dochowywania wszelkich starań żeby te dane chronić. W tym przypadku obie strony są za to odpowiedzialne.

Jeśli wynikają jakieś ryzyka, to myślę, że najczęściej są one ze względu na to, jakiego typu dane chcemy przechowywać. W niektórych przypadkach aspekty prawne narzucają na nas pewne restrykcje, stąd w moim doświadczeniu największe wahania pojawiają się w tych rejonach.

Jakie są największe błędy popełniane w Twojej branży?

Myślę, że w organizacji, która rozpoczyna wykorzystanie chmury, najczęstszymi błędami jest niedostateczna kontrola nad zasobami. Bardzo często spotykam się z historiami, gdzie saldo na rachunku końcowym było duże, ze względu na nieusuwanie nieużywanych zasobów.

W jaką stronę zmierzają rozwiązania chmurowe?

Pomysł na wykorzystanie usług chmurowych z reguły wiąże się z tym, że chcemy znacznie zwiększyć swoją elastyczność w produkcji naszych aplikacji. To jest zawsze jedna z pierwszych zalet, którą otrzymujemy podczas korzystania z chmury – czyli możliwość pozyskania i porzucenia zasobów w dowolnym momencie.

W takim kierunku budowane są też usługi, czyli więcej oferowanej funkcjonalności, a mniej infrastruktury do zarządzania.

Wiadomo, że są pewne sytuacje i przypadki, które z różnych powodów wymuszają np. korzystania z podejścia, gdzie mamy większą kontrolę nad infrastrukturą, ale według mnie chmura idzie bardziej właśnie w kierunku usług PaaS. Czyli oferowaniu funkcjonalności, przy zmniejszaniu potrzeby kontrolowania czy konfigurowania infrastruktury.

Czy spotkałeś się z jakimiś śmiesznymi wyobrażeniami ze strony osób niezwiązanych z branżą, w momencie kiedy usłyszeli, że coś jest w chmurze?

Osobiście raczej nie spotkałem się z takimi sytuacjami. Z reguły firmy wiedzą trochę o chmurze i jej usługach, w momencie kiedy rozważają migrację, a nawet długo przed pierwszym wdrożeniem.

W branży IT czas pytań „to co to jest ta chmura?” już zdecydowanie minął ?. Teraz są pytania jak może im ona pomóc.

Czym jest Google Cloud Platform?

Czym jest Google Cloud Platform?

Artykuł promowany

Wdrażane od ponad dwudziestu lat rozwiązania firmy Google pomagają zarządzać ciągle rosnącą liczbą danych bez konieczności utrzymywania przez firmy własnych serwerów. Przedsiębiorcy chętnie rezygnują więc z fizycznej infrastruktury (on-premise) na rzecz chmury, a Google dostarcza jedną z najciekawszych opcji na rynku, czyli Google Cloud Platform.

Do najważniejszych usług dostępnych w ramach GCP, bo tak w skrócie mówimy o platformie chmurowej od Google'a, zaliczamy maszyny wirtualne, bezserwerowe platformy developerskie umożliwiające szybkie wdrażanie aplikacji, bazy i hurtownie danych, usługi dedykowane prowadzeniu analityki Big Data, a nawet wstępnie wytrenowane modele uczenia maszynowego i sztucznej inteligencji.

Ważną zaletą Google Cloud jest elastyczność, dostosowująca się do aktualnego ruchu. Dzięki temu płacimy za zasoby, które wykorzystaliśmy, często zgodnie z naliczaniem sekundowym, a więc bardzo precyzyjnie - trudno przepłacić.

Ale przecież miało być za darmo?

Należy zarejestrować się w serwisie, aby rozpocząć korzystanie z Google Cloud Platform z FOTC i już na start otrzymujemy voucher w wysokości 300 dolarów, dzięki któremu możemy rozpocząć testowanie poszczególnych usług w ramach GCP. To tak, jakbyśmy otrzymali dostęp do GCP za darmo.

Kiedy wyczerpiemy limit, nie musimy obawiać się, że Google zacznie naliczać nam opłaty. Konieczne jest bowiem manualne potwierdzenie, że od teraz chcemy płacić za wykorzystane dane, oczywiście nadal w modelu pay-as-you-go.

Jest jeszcze jedna opcja, dzięki której możemy dłużej korzystać z Google Cloud za darmo. Wystarczy nawiązać współpracę z dostępnym w naszym regionie oficjalnym partnerem Google Cloud, takim jak FOTC, który może udostępnić nam dodatkowy voucher o wartości 500 dolarów. Na jego wykorzystanie mamy 12 miesięcy.

Usługi dostępne w ramach Free Tier

Co więcej, ponad 20 dostępnych w ramach Google Cloud usług oferowana jest przez firmę z Mountain View części swoich klientów za darmo (Free Tier). W ramach miesięcznych limitów danych dostępne mogą być między innymi Compute Engine, czyli usługa maszyn wirtualnych w modelu Infrastructure as a Service, App Engine będąca platformą developerską służącą do pisania i deployowania kodu, jak i wiele innych, takich jak Vision AI, sztuczna inteligencja pozwalająca za pomocą machine learning analizować zdjęcia i grafiki.

Jak dowiedzieć się więcej o Google Cloud Platform?

Najlepiej skorzystać z pomocy partnera. Wdrożenie GCP z pomocą regionalnego partnera Google Cloud to dodatkowe korzyści. Możemy liczyć na analizę potrzeb, pomoc w migracji do chmury, oraz zapewnienie dostępu do szkoleń, dzięki którym jesteśmy zawsze na bieżąco z nowościami Google Cloud Platform.

Oceń ten artykuł:

Zobacz także artykuły podobne:

Co to jest Google Cloud Platform i w jaki sposób wspiera biznes?

Biznes przechodzi transformację cyfrową – firmy z wielu segmentów przechodzą do online’u lub są już tam od dawna i pracują nad rozwojem. W sieci spotkamy już nie tylko serwisy e-commerce, ale też te związane z rozrywką, finansami, budownictwem, medycyną… Powstaje coraz więcej zaawansowanych rozwiązań – platform internetowych, aplikacji mobilnych czy wewnętrznych systemów firmowych. Każde z nich powinno stać na stabilnych fundamentach – takich, które można ułożyć w zależności od potrzeb biznesu, a równocześnie takich, w których nie zatopi się większości budżetu.

Jedną z ważniejszych decyzji technologicznych jest wybór rozwiązania infrastrukturalnego. Coraz więcej firm decyduje się na korzystanie z możliwości chmury. Wybór jest dyktowany poziomem wydajności, dostępności czy bezpieczeństwa rozwiązania. Prawidłowa budowa i konfiguracja infrastruktury chmurowej łączy się też z relatywnie niskim TCO (Total Cost of Ownership), przy jednoczesnym zachowaniu możliwości skalowalności i rozwoju.

Jedną z najpopularniejszych technologii chmurowych (obok Amazon Web Services oraz Microsoft Azure) jest rozwiązanie Google Cloud Platform.

10 mitow o chmurze, którym musisz stawić czoła, żeby czerpać z cloud computingu pobierz ebook

Czym jest GCP?

Google Cloud Platform (w skrócie nazywane też GCP) to zestaw usług i narzędzi chmury obliczeniowej oferowany przez, oczywiście, Google. Google udostępnia nie tylko przestrzeń serwerową, ale daje możliwość samodzielnego zbudowania własnej, dopasowanej do potrzeb, infrastruktury. W tej chwili (czerwiec 2020) GCP daje dostęp do ponad 170 usług chmurowych, narzędzi i komponentów, które można dowolnie dodawać do swojej infrastruktury bądź usuwać – w zależności od bieżących i przyszłych potrzeb.

Usługi dostępne w Google Cloud Platform wspierają między innymi:

łatwe uruchamianie aplikacji, niezależnie od technologii, w jakich zostały stworzone,

implementację nowych funkcjonalności i modyfikację istniejących, bez potrzeby wprowadzania dużych zmian po stronie serwera,

bezpieczeństwo – ochronę przed atakami z zewnątrz i identyfikację niebezpieczeństw wewnątrz organizacji,

przechowywanie plików, obiektów i treści w bezpieczny i skalowalny sposób,

tworzenie i korzystanie z wielu rodzajów baz danych,

błyskawiczne przetwarzanie danych i synchronizację w czasie rzeczywistym,

tworzenie i zarządzanie sieciami z naciskiem na bezpieczeństwo, dostępność i wydajność,

monitoring procesów, śledzenie błędów i identyfikację wąskich gardeł,

łatwą obsługę rozwiązania przez developerów poprzez dostarczanie bibliotek, narzędzi i prywatnego repozytorium,

analizę i zarządzanie ogromnymi pokładami danych (BigData),

rozwój sztucznej inteligencji (AI – artificial intelligence),

uczenie maszynowe (ML – machine learning),

segment internetu rzeczy (IoT – internet of things),

tworzenie i zarządzanie API (interfejs programowania aplikacji) oraz monitorowanie jego zużycia,

obsługę i rozbudowę rozwiązań hybrydowych i multicloud,

migracje między rozwiązaniami.

Na Google Cloud Platform możesz zainstalować i rozwijać dowolny produkt – bloga, aplikację mobilną, platformę do analizy BigData, system ERP dla korporacji czy oprogramowanie oparte o uczenie maszynowe. Odpowiednio dobierając komponenty swojej infrastruktury chmurowej, wykorzystasz pełny potencjał produktu przy relatywnie niskich kosztach utrzymania.

Więcej o Google Cloud Platform oraz o tym, jak utworzyć konto GCP, dowiesz się z filmu niżej:

Kto korzysta z Google Cloud Platform?

GCP jest bardzo elastycznym rozwiązaniem. Mogą korzystać z niego indywidualni właściciele stron czy aplikacji, start-upy, firmy, korporacje. Google pozwala budować infrastrukturę w oparciu o realne potrzeby biznesowe, dopiero na kolejnych miejscach stawiając wymagania technologiczne.

Oto przykłady, w jaki sposób popularne firmy korzystają z możliwości Google Cloud Platform:

PayPal posiada 300 milionów klientów, jest obecny na 200 rynkach i prowadzi transakcje w 100 różnych walutach. Firma, w oparciu o GCP, tworzy własną infrastrukturę – bezpieczną, stabilną, o wysokiej dostępności, która umożliwia przechowywanie i przetwarzanie danych, zwiększa produktywność zespołów developerskich i przyspiesza rozwój systemu dzięki doborowi odpowiednich usług GCP. PayPal korzysta też z mocy obliczeniowej chmury i możliwości prowadzenia analityki, które pozwalają rozwijać produkt w najbardziej odpowiednim kierunku;

Spotify wykorzystuje moc obliczeniową GCP by zarządzać pokładami danych i obsługiwać w czasie rzeczywistym ogromne liczby zapytań – z platformy korzysta ponad 200 milionów użytkowników, a codziennie jest dodawanych 40 tysięcy nowych piosenek i nagrań;

Revolut , w oparciu o GCP, tworzy skalowalną, stabilną i bezpieczną infrastrukturę, która wspiera automatyzację wdrożeń oraz prędkość wykonywania transakcji w różnych walutach;

GitLab , dzięki rozwiązaniom GCP, zapewnia ciągłą integrację (CI/CD) oraz wysoki poziom wydajności i dostępności platformy;

Twitter korzysta z mocy obliczeniowej GCP oraz możliwości przechowywania i przetwarzania ogromnych pokładów danych;

Burger King , w oparciu o możliwości GCP, zbudował dla niemieckiego oddziału firmy wewnętrzną platformę analityczną, która przetwarza dane dotyczące m.in. produkcji, transakcji i zachowań klientów, pochodzące z ponad 700 restauracji;

The New York Times , dzięki Google Cloud Platform, tworzy w sieci ogromne archiwum ze wszystkimi zdjęciami, filmami, artykułami i informacjami, które kiedykolwiek zostały opublikowane pod szyldem marki;

20th Century Fox wykorzystuje możliwości sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML) do tworzenia skryptów przewidywania płynności finansowej i długoterminowego zwiększania dochodów ;

; Infermedica korzysta z infrastruktury Google Cloud Platform, by rozwijać aplikację AI do wstępnej oceny symptomów choroby i doboru sposobów leczenia (zobacz case study: Współpraca zespołu Infermedica i rozwój produktu health-tech w chmurze Google);

korzysta z infrastruktury Google Cloud Platform, by rozwijać aplikację AI do wstępnej oceny symptomów choroby i doboru sposobów leczenia (zobacz case study: Współpraca zespołu Infermedica i rozwój produktu health-tech w chmurze Google); startup Comixify używa mocy obliczeniowej GCP, żeby tworzyć i trenować modele uczenia maszynowego w celu automatycznej obróbki materiałó wideo (zobacz case study: Dynamiczny start i rozwój platformy do postprodukcji filmów z użyciem ML).

Ty też możesz korzystać z GCP Otrzymaj voucher 500 $ i profesjonalne wsparcie skontaktuj się z nami

Korzyści płynące z wyboru Google Cloud Platform

Globalna dostępność i wydajność

Obecnie Google posiada blisko 30 regionów dla danych rozsianych po całym świecie, połączonych siatką kabli światłowodowych. Topologia sieci Google Cloud pozwala zachować wysoką dostępność aplikacji nawet w przypadku awarii po stronie dostawcy usług – to dlatego, że centra danych są geograficznie od siebie oddalone oraz że jest prowadzona redundancja danych. Pliki, które zamieszczasz w chmurze nie są przypisane do jednej fizycznej maszyny, a są nieustannie kopiowane i przesyłane (oczywiście, odpowiednio zaszyfrowane) pomiędzy maszynami lub innymi centrami danych w regionie.

Ta globalna siatka pozwala też uruchomić aplikację w dowolnym miejscu na świecie. Twoja firma wychodzi na nowy rynek? Za pomocą kilku kliknięć możesz uruchomić zasoby w centrum danych znajdującym się najbliżej grupy odbiorców, by zapewnić większą wydajność aplikacji i lepsze doświadczenia.

Skalowalność

Usługi chmurowe są skalowalne – poziom zużycia dopasowuje się do poziomu obciążenia. Usługi można skalować w górę (na przykład w sytuacji, gdy na serwis wchodzi większa liczba użytkowników) i w dół (gdy użytkownicy opuszczą serwis).

Chmura publiczna umożliwia też perspektywiczne skalowanie. Im bardziej produkt rośnie – im ma więcej funkcjonalności i użytkowników – tym większe ma wymagania infrastrukturalne. Korzystając z chmury, możesz łatwo przebudować lub rozbudować infrastrukturę tak, by nie wstrzymywać rozwoju produktu.

Elastyczność kosztów

Ze skalowalnością łączy się też elastyczność kosztów. W chmurze płacisz za rzeczywiste użycie, często w ujęciu sekundowym lub minutowym. Mały ruch to niski rachunek, a duży ruch to proporcjonalnie większy rachunek, ale też pewność obsługi całego obciążenia.

W kwestii kosztów warto wspomnieć też o total cost of ownership (TCO), czyli całkowitym koszcie utrzymania infrastruktury. Posiadając własne maszyny czy korzystając z serwerów dedykowanych, poświęcasz czas specjalistów na ich obsługę. W chmurze za fizyczną infrastrukturę odpowiada dostawca usług, a czas i energię swoich specjalistów możesz przeznaczyć na rozwój produktu i wprowadzanie optymalizacji.

Prędkość tworzenia innowacji

Chmura Google ma też ogromną przewagę nad innymi rodzajami infrastruktury w kwestii prędkości tworzenia innowacji. Google Cloud Platform oferuje ok. 200 gotowych, zaawansowanych usług, takich jak m.in. Google Cloud Storage, czy Google App Engine, które można szybko uruchomić i równie szybko wyłączyć. Z platformami serverless zespoły mogą w ekspresowym tempie tworzyć nowe funkcjonalności czy weryfikować idee poprzez wersje MVP produktu. Chmura pozwala zdemokratyzować dane poprzez budowę hurtowni danych i wizualizację, dzięki czemu liczby będą dostępne dla każdego pracownika w ciągu sekund. Korzystając z chmury, możesz też rozbudować produkt o wstępnie wytrenowane modele uczenia maszynowego – m.in. zamianę mowy na tekst i tekstu na mowę, rozpoznawanie obrazów czy generowanie spersonalizowanych rekomendacji.

Satysfakcja pracowników

Chmura to stosunkowo nowa technologia i tym samym “zmusza” firmy do łączenia jej z innymi nowymi technologiami. Mało który ambitny specjalista IT chce rozplątywać kable w serwerowni, pracować z niewspieranymi językami programowania czy spierać się z zespołem developerów w trakcie każdego deploy’u. Woli rozwijać swoje umiejętności i tworzyć innowacyjne rozwiązania – a chmura Google stwarza ku temu dobre warunki. To ma realne przełożenie na łatwość budowy i utrzymania wydajnego zespołu.

Google Cloud za darmo – odbierz voucher 500$

O tym, jak Google Cloud Platform może wesprzeć Twoją firmę, najlepiej przekonać się w praktyce. Google swoim nowym użytkownikom przekazuje voucher w wysokości 300$ na pokrycie pierwszych kosztów korzystania z rozwiązania.

FOTC, jako certyfikowany Google Cloud Premier Partner, oferuje większy voucher – w wysokości 500$ – oraz wsparcie technologiczne i biznesowe. Wspomagamy firmy i startupy nie tylko w kwestii finansowania pierwszych kroków w chmurze Google’a, ale też prawidłowego doboru, instalacji i rozbudowy rozwiązania.

Zapraszamy do zapoznania się z ofertą Google Cloud Platform oraz do kontaktu ze specjalistami.