Post_Detail

Best in Cloud 2018 – najlepsze wdrożenia i usługi świadczone w chmurach

Zarządzanie Usługami W Chmurze

Best in Cloud 2018 – najlepsze wdrożenia i usługi świadczone w chmurach

5 kierunków rozwoju w 2022

2. Eksplozja przetwarzanych i gromadzonych danych

Popularyzacja usług cloud computing, a także ogólny rozwój technologii sprawił, że odczuwamy radykalną zmianę pod względem ilości zarządzanych danych, a także tego jak i gdzie te zasoby są archiwizowane. W 1992 roku na świecie powstawało 100 GB danych dziennie, w 1997 roku 100 GB na godzinę, obecnie jest to ponad 50 000 GB na sekundę. Mówimy więc o prawdziwej eksplozji danych. Za ponad 30% generowanych danych odpowiadają przedsiębiorstwa. Wszystko wskazuje jednak na to, że skala produkowanych i przetwarzanych globalnie danych będzie ciągle rosła – choćby za sprawą rozwoju Internetu Rzeczy, który pociąga za sobą generowanie i wymianę informacji przez miliony urządzeń; zaawansowaną analitykę Big Data, ale także – coraz większe – załączniki pocztowe i puchnące bazy danych.

Dla przedsiębiorstw, zwłaszcza tych, które planują projekty związane z analityką lub sztuczną inteligencją, tak znaczący rozrost danych oznacza ciągłą potrzebę rozbudowy pamięci masowych i centrów danych. W efekcie, to właśnie poszukiwanie przestrzeni na dane jest jednym z powodów, dla których przedsiębiorstwa skłaniają się ku przenoszeniu aplikacji do chmury publicznej. Daje ona gwarancję łatwej skalowalności, a w porównaniu z rozwojem własnej infrastruktury – także realne oszczędności. W ramach długoterminowej strategii rozwoju IT warto jednak uwzględnić stały wzrost potrzeb w obszarze pamięci masowych – czy to w chmurze, czy w ramach lokalnej infrastruktury.

3. Internet Rzeczy (IoT)

Funkcjonowanie Internetu Rzeczy jest praktycznie niemożliwe bez wsparcia chmury i łączy się z ogromem danych, które trzeba składować, przetwarzać i sprawnie przesyłać. Potencjał koncepcji IoT rośnie wraz z liczbą połączonych urządzeń i skalą analizowanych danych. Sprawia to, że na potrzeby obsługi urządzeń IoT niezbędne jest odpowiednie, rozbudowane zaplecze infrastrukturalne. Same urządzenia to często jedynie czujniki z prostymi funkcjami sieciowymi.

Tymczasem, do zbudowania infrastruktury IoT potrzebne jest zapewnienie efektywnej komunikacji między poszczególnymi urządzeniami, odpowiedniej przepustowości, a w końcu zasobów, aby pozyskane dane przetworzyć i efektywnie wykorzystać w biznesie. Tutaj właśnie dochodzimy do kolejnego obszaru istotnie wpływającego na rozwój chmury. Model ten pozwala bowiem na realizację tych zadań dzięki dużej mocy obliczeniowej, skalowalności i dostępności.

O dużym znaczeniu IoT dla rozwoju modeli usług cloud computing świadczą m.in. rozwiązania oferowane przez wiodących dostawców. Amazon oferuje np. AWS IoT, które obejmuje narzędzia SDK pozwalające łączyć, autoryzować i wymieniać wiadomości za pomocą różnych protokołów pomiędzy urządzeniami IoT, a serwerami AWS. Z kolei Microsoft Azure IoT oferuje pakiet funkcji pozwalających m.in. łatwo łączyć sensory z chmurą Microsoftu. Natomiast Google oferuje usługę Cloud IoT Core, która służy do centralnego zarządzania urządzeniami Internetu Rzeczy. Analogiczne usługi oferuje też m.in. Oracle.

Warto pamiętać, że jako światowa gospodarka jesteśmy dopiero na początku rozwoju Internetu Rzeczy. W kolejnej dekadzie należy spodziewać się znaczącej popularyzacji IoT zwłaszcza w przemyśle, branży motoryzacyjnej. Wiele wskazuje na to, że usługi cloud computing będą fundamentem rozwoju tego typu rozwiązań. Cloud computing przyda się też na potrzeby zarządzania nowymi modelami biznesowymi wykorzystującym Internet Rzeczy na szeroką skalę.

4. Nowa jakość bezprzewodowej komunikacji

Wbrew obiegowej opinii 5G to znacznie więcej niż tylko wydajniejsze i szybsze łącza bezprzewodowe. Nowa technologia ma ogromne szanse na zniesienie wielu dotychczasowych ograniczeń związanych z wykorzystaniem wszelkich usług online.

Jakie są najważniejsze zalety sieci 5G sprawiające, że jest ona tak istotna także dla technologii cloud computing? Sieć ta zapewnia do miliona połączeń na kilometr kwadratowy, gdy w przypadku 4G/LTE możemy mówić jedynie o tysiącach. Takie zagęszczenie możliwości komunikacyjnych wpisuje się w potrzeby związane z projektami IoT, czy Smart City. Równocześnie, 5G pozwala na znaczące zmniejszenie opóźnień w transmisji danych. Opóźnienie przy transmisji 5G wynosi 1-4 ms, a przy 4G/LTE to 40 ms. Podobnie jest też z przepustowością i szybkością łącza. Dostawcy technologii 5G mówią o przepustowościach rzędu kilku gigabitów dla pojedynczego połączenia. Założenia standardu to download na poziomie 10 G/s oraz upload rzędu 1 G/s.

Technologia 5G to także szansa na tworzenie zupełnie nowych usług i produktów w oparciu o zasoby oferowane w modelu cloud computing. Upowszechnienie standardu 5G będzie miało znaczący wpływ na komunikację, sposób w jaki pracujemy, korzystamy z poszczególnych urządzeń. Niewątpliwy jest przy tym rozwój wearables, czyli wszystkich inteligentnych zegarków, czy nowych form urządzeń mobilnych. Dla biznesu oznacza to jeszcze większe tempo zmian, konieczność zachowania dużej elastyczności i możliwości skalowalności, co znów sprowadza się do konieczności wykorzystania zasobów z chmury.

Usługi w chmurze dla firmy

Cloud dla firm – przechowywanie danych w chmurze. Wszystko, co musisz wiedzieć.

CORAZ WIĘCEJ FIRM W POLSCE I NA ŚWIECIE PRZENOSI ZARZĄDZANIE ZACHODZĄCYMI W NICH PROCESAMI DO TAK ZWANEJ CHMURY. ZYSKUJĄ ONE W TEN SPOSÓB SZANSĘ NA JESZCZE BARDZIEJ EFEKTYWNE, BEZPIECZNIEJSZE I WYGODNIEJSZE ROZWIĄZANIA DOTYCZĄCE PROWADZENIA BIZNESU. CZYM JEST CHMURA DLA FIRM (CLOUD)? DLACZEGO WARTO PRZENIEŚĆ DO NIEJ SWOJĄ FIRMĘ? CZY SPRAWDZI SIĘ W PRZYPADKU MAŁEGO BIZNESU?

Przechowywanie danych w chmurze – co to znaczy?

Chmura to nic innego jak skomplikowana, bardzo złożona sieć serwerów. Aby móc z niej korzystać, musimy tylko połączyć się z nią poprzez Internet. Każdy użytkownik posiada swój unikalny login i hasło, dzięki czemu system bezbłędnie go rozpoznaje i umożliwia mu dostęp do odpowiedniej zawartości.

Z punktu widzenia użytkownika korzystanie z chmury jest niezwykle proste – ma on dostęp do wszystkich swoich plików z każdego urządzenia stacjonarnego i mobilnego. Po zalogowaniu do aplikacji czy programu może od razu umieścić swoje pliki na serwerze, a następnie dowolnie z nich korzystać.

Gromadzenie danych w chmurze

Korzystanie z rozwiązań chmurowych wymaga od przedsiębiorstw posiadania pewnej infrastruktury. Dobrą wiadomością jest jednak, że nie ma potrzeby instalowania żadnych programów na firmowych urządzeniach. Do pracy w cloud potrzebny jest jedynie dostęp do aplikacji czy plików z poziomu przeglądarki. Uwzględnione w chmurze usługi dostępne są przez całą dobę, 7 dni w tygodniu – serwery bowiem nigdy nie „śpią”.

Chmura dla firm

Wyobraźmy sobie firmę, która świadczy usługi z zakresu produkcji, dystrybucji i wdrożenia nowoczesnych rozwiązań z branży wyposażenia wnętrz. Zatrudnia wielu specjalistów i pracowników w różnych zespołach oraz posiada bogatą infrastrukturę, liczne narzędzia i rozbudowaną sieć obiegu dokumentów biznesowych. Przechowywanie na dysku komputera wszystkich informacji na temat zasobów i procesów przedsiębiorstwa byłoby szalenie trudne i generowałoby ogromne, obecnie zupełnie już niepotrzebne koszty.

Chmura a mała firma

Technologia cloud stosowana jest też w małych firmach. Korzystanie z chmury obliczeniowej (cloud computing) pozwala na usprawnienie prowadzenia działalności w małych przedsiębiorstwach i obniżenie związanych z nimi kosztów. Zapewnia też szereg innych możliwości. Pomocny jest np. dostęp do usług i rozwiązań (programów, aplikacji), których użytkowanie nie wymaga ponoszenia kosztów finansowych, a jest niezbędne do właściwego prowadzenia firmy.

Może to więc być na przykład oprogramowanie do prowadzenia księgowości. Kiedyś trzeba było kupić program i zainstalować go na dysku komputera. Dzięki dostępowi do rozwiązań cloud computing można korzystać z najlepszych programów online.

Jaką platformę dla firmy wybrać?

Przede wszystkim – elastyczną. Taką, która zapewni pełną kontrolę nad wszelkimi procesami zachodzącymi w przedsiębiorstwie i będzie dopasowana do jego indywidualnych potrzeb, niezależnie od branży czy modelu biznesowego. Dobra platforma powinna na bieżąco przetwarzać i analizować pracę wszystkich zespołów, a dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji – wspierać biznesowe procesy decyzyjne.

Obniżenie kosztów prowadzenia działalności wynika z automatyzacji procesów zachodzących w firmie, wprowadzenia określonych procedur dla konkretnych działań i możliwości ich błyskawicznego wdrożenia oraz krótszego czasu realizacji poszczególnych zadań. Wszystko to zależne jest od potrzeb każdej z małych, średnich czy dużych firm.

Zalety korzystania z chmury

Jedną z istotnych zalet chmury internetowej jest bezpieczeństwo przechowywanych w niej informacji. Jego wysoki poziom zapewniają między innymi szyfrowanie danych na czas ich przesyłu oraz możliwość robienia kopii zapasowych wszelkich informacji firmowych.

Podsumowanie

Obecnie gromadzenie danych w chmurze to standard, który pozwala na usprawnienie komunikacji i pracy w firmie oraz współpracy z klientami i partnerami biznesowymi. Wszelkie przechowywane w chmurze zasoby można dowolnie i w każdej chwili modyfikować oraz udostępniać. Korzyści z przechowywania ich w przestrzeni internetowej sprawiają, że systemy te coraz chętniej stosowane są w małych, średnich i dużych firmach, niezależnie od branży, w jakiej prowadzona jest działalność.

Best in Cloud 2018 – najlepsze wdrożenia i usługi świadczone w chmurach

Prezentujemy wyniki najnowszej edycji konkursu na najlepsze w Polsce wdrożenia systemów chmurowych oraz chmurowe usługi na które warto zwrócić uwagę.

Na świecie rynek usług chmurowych systematycznie i szybko rośnie. Pod tym względem polskie firmy pozostają wciąż w tyle za światowymi trendami. Dlatego prezentacja aktualnej oferty na polskim rynku oraz udanych wdrożeń ułatwia popularyzację systemów chmurowych, które w wielu zastosowaniach mogą być bardzo efektywnym i przydatnym rozwiązaniem.

Stąd też w Computerworld pojawiła idea zorganizowania konkursu Best in Cloud.

Formuła konkursu nie ogranicza zgłaszających produkty lub wdrożenia firm pod względem ich wielkości czy udziału w rynku. Swoje rozwiązania nadsyłali zarówno czołowi dostawcy rozwiązań chmurowych, jak i mniejsze firmy oferujące tego typu systemy.

Zobacz również:

W tym roku, oprócz konkursu na najlepsze wdrożenia, rozwiązania chmurowe zostały podzielone na 9 kategorii:

- Bezpieczna chmura

- Wydajność i integracja

- Najlepszy produkt ERP

- Najlepszy produkt CRM

- Najlepszy produkt Zintegrowanej Komunikacji (Unified Comms)

- Najlepszy produkt do analizy danych w chmurze

- Najlepszy start-up technologii cloud.

- Najlepsza platforma testowo-deweloperska PaaS

- Najlepszy system pamięci masowej

Nadesłane zgłoszenia trafiły do top menedżerów z listy CIO 100, którzy oceniali je pod kątem oryginalności i innowacyjności oraz potencjału oddziaływania na biznes. Oceniający, zgodnie z regulaminem, wskazali po jednym zwycięzcy z każdej z kategorii. Redakcja przyznała wyróżnienia firmom, które w punktacji top menedżerów znalazły się bardzo blisko liderów kategorii.

Niżej prezentujemy wyniki najnowszej edycji konkursu Computerworld Best in Cloud 2018.

Wyniki konkursu Computerworld Best in Cloud 2018

Najlepsze wdrożenia usług chmurowych w ostatnich 12 miesiącach

W konkursie na najlepsze wdrożenia systemów chmurowych laur Zwycięzcy został przyznany firmie WearCo, a wyróżnienia uzyskały Neonet, Circle K Europe i DSI Underground.

WearCo

Firma WearCo to właściciel multibrandowego sklepu internetowego który oferuje ubrania, obuwie i dodatki w 6 krajach.

Firma zdecydowała się na wdrożenie nowej, skalowalnej i elastycznej infrastruktury dla platform e-commerce a niebawem również System miał zapewnić stabilne środowisko produkcyjne dostępne 24x7, które jest łatwe w zarządzaniu i aktualizacji, skalowalne, ma wysoką odporność na awarie, a także umożliwia obniżenie kosztów infrastruktury.

Spełniające wymienione założenia rozwiązanie zostało wdrożone. Pozwala ono na uruchamianie aplikacji w kontenerach Docker zarządzanych przez Kubernetes przy wykorzystaniu chmurowej usługi dostarczonej przez 3S Data Center.

NEONET

NEONET to sieć salonów AGD RTV. Firma zrealizowała projekt dotyczący wdrożenia systemu klasy Self-Service BI (Business Intelligence) w technologii chmurowej. Celem projektu było wdrożenie systemu, który w czasie rzeczywistym będzie pokazywał wyniki sprzedażowe oraz kluczowe KPI dla sprzedaży detalicznej z 260 sklepów.

W efekcie wdrożony został zestaw Dashboard’ów w wersjach desktop i mobile, który pokazuje aktualizowane co 2 minuty dane dotyczące wskaźników sprzedaży. Dane ze wszystkich sklepów są dostarczane do centralnego serwera w czasie rzeczywistym, a następnie przesyłane do systemu ZOHO Reports. System analizuje kilkadziesiąt wskaźników KPI z różnych źródeł.

Dostępne online raporty i Dasboardy są tworzone bez udziału pracowników IT. Dział IT przygotowuje jedynie źródła danych, które następne są wysyłane do systemu ZOHO, a użytkownicy mogą sami tworzyć i udostępniać raporty. Są one dostępne dla Zarządu firmy, Dyrektorów Regionów, Regionalnych Kierowników Sprzedaży, a także Kierowników Sklepów. Ci ostatni otrzymują je w postaci plików PDF, które nie wymagają zakupu dodatkowych licencji na oprogramowanie.

Circle K Europe

Circle K Polska (dawniej Statoil Fuel & Retail Polska) jest częścią międzynarodowej grupy Couche-Tard, a w Polsce prowadzi sieć 350 stacji paliw. Wdrożenie systemu chmurowego polegało na przeniesieniu aplikacji Enterprise Resource Planning, Business Intelligence, Integration oraz Identity Management z firmowego centrum danych do chmury Oracle Public Cloud. Projekt obejmował wieloetapową migrację. W jego trakcie stworzono 150 maszyn wirtualnych Windows, 100 maszyn wirtualnych Linuxa oraz około 50 baz danych łącznej wielkości 190 TB.

W efekcie powstał chmurowy system zapewniający dużą elastyczność, szybsze niż dotąd dostarczanie klientom produktów, skalowalność, bardziej stabilne i wydajne środowisko IT oraz zapewniający większe bezpieczeństwo i możliwości kontroli dostępu do danych.

Wcześniej Circle K Europe (Circle K Business Center Poland) z sukcesem wdrożyła też inne rozwiązania oparte na cloud, które wykorzystują chmury AWS oraz Azure.

DSI Underground

Firma DSI Underground działa na arenie międzynarodowej i świadczy usługi związane z górnictwem, geotechniką, budową tuneli oraz wiatraków. Przejęcie przez DSI spółek amerykańskiego koncernu Jennmar, uruchomiło procesy centralizacji, optymalizacji kosztów oraz zwiększenia bezpieczeństwa kluczowych systemów IT, co udało się osiągnąć dzięki przejściu na model chmurowy.

Firma zdecydowała się na wykorzystanie chmurowych usług oferowanych przez Polcom Data Center. Polcom ma dwa ośrodki Data Center spełniające międzynarodowe normy i certyfikaty, które zapewniają wysoką wydajność systemu. W efekcie nastąpiła reorganizacja i centralizacja europejskich oddziałów firmy umożliwiająca 45-procentowe obniżenie kosztów migracji na nowy system ERP (z Ross na Navision). Zwiększone zostały też wydajność i bezpieczeństwo wykorzystywanych systemów IT. Oprócz tego nastąpiło efektywne połączenie infrastruktury telekomunikacyjnej oddziałów spółki dzięki wykorzystaniu oferowanego przez Polcom Data Center systemu opartego na rozwiązaniach Cisco i Lifesize.

Najlepsze produkty i dostawcy rozwiązań chmurowych

Wyniki konkursu Computerworld Best in Cloud 2018

Najlepszy produkt ERP: Microsoft Dynamics 365

Microsoft Dynamics 365 to działający w chmurze system, który łączy możliwości systemów ERP, CRM oraz środowiska Office 365.

Oprogramowanie ma architekturę modułową pozwalającą na dopasowanie funkcji do wymagań użytkowników. Jest też dostępne w wersjach przystosowanych do potrzeb różnych branż: Finanse, Handel, Produkcja, Dystrybucja, Administracja publiczna.

Dynamics 365 może wykorzystywać mechanizmy sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego dostępne w chmurze Microsoft, umożliwia też Integrację modułu produkcyjnego z aplikacjami IoT (Internet of Things) i jest zgodny z wymaganiami prawnymi takimi, jak RODO.

Jurorzy konkursu Computerworld Best in Cloud docenili bogaty zestaw zaawansowanych i innowacyjnych funkcji Dynamics 365 przyznając systemowi pierwsze miejsce. Nie oznacza to jednak, że nie warto zwrócić uwagi na inne chmurowe systemy ERP, które wzięły udział w konkursie, jak rozwiązania oferowane przez firmy SID, SoftwareHut lub SUPREMIS. Dla wielu użytkowników mogą to być systemy dobrze spełniające ich wymagania.

„Rewolucja, którą przyniosła chmura, polega nie tylko na dostępie do danych z dowolnego miejsca i urządzenia, ale przede wszystkim na możliwości natychmiastowego skalowania biznesu oraz skrócenia czasu implementacji aplikacji biznesowych. To właśnie one kreują nowe możliwości konkurowania dla firm, które same nie byłyby w stanie wspiąć się na tak wysoki poziom biznesowego rozwoju. Microsoft Dynamics 365 stanowi nowoczesne środowisko zintegrowanych usług w chmurze, które dzięki połączeniu danych (Power BI), aplikacji (Office 365, LinkedIn, Power Apps, Flow) i pracowników pozwala podejmować trafniejsze i szybsze decyzje. Już dzisiaj polscy przedsiębiorcy mogą korzystać z mechanizmów sztucznej inteligencji do lepszej obsługi klientów, kreować środowisko Internet of Things do zwiększania efektywności produkcji, czy tworzyć modele analityczne pozwalające przewidywać popyt rynkowy. To tylko część możliwości, jakie dają systemy ERP wspomagające zarządzanie w chmurze.” Paweł Jędrusik, dyrektor działu Microsoft Dynamics w polskim oddziale Microsoft

Najlepsze produkty CRM – edrone i Focus Contact Center

W tej kategorii podobną, największą liczbę głosów otrzymały dwa systemy oferowane przez edrone sp.z i Focus Telecom Polska sp. z Tytuł Zwycięzcy został im przyznany ex aequo. Wyprzedziły one chmurowe rozwiązania CRM oferowane przez firmy Craftware, eDokumenty oraz Microsoft.

edrone

edrone to system klasy eCRM wyposażony w zautomatyzowane mechanizmy marketingowe stworzony do obsługi sklepów internetowych. Oprogramowanie automatycznie zbiera i analizuje dane o zachowaniu użytkownika w e-sklepie i tworzy spersonalizowane i dopasowane komunikaty, które umożliwiają zwiększenie sprzedaży.

edrone wykorzystuje mechanizmy Social CRM, sztucznej inteligencji oraz uczenia maszynowego. Jest wyposażony w zestaw gotowych scenariuszy oraz ma wtyczki do wszystkich popularnych platform sklepowych co pozwala na szybkie i łatwe uruchomienie systemu.

Focus Contact Center

Jest to platforma integrująca komunikację telefoniczną, mailową, SMS-ową, czatową i www. Gromadzi dane z kontaktów we wszystkich tych kanałach, inteligentnie przekierowuje połączenia i wiadomości automatyzując rutynowe działania handlowców oraz ułatwiając zarządzanie sprzedażą i obsługą klientów.

Focus Contact Center ma konstrukcję modułową, dzięki czemu użytkownik może dobrać funkcje do swoich potrzeb. Dostępne są też biblioteki API pozwalające na wymianę danych z dowolnym systemem bazodanowym.

Oprogramowanie działa w bezpiecznym środowisku chmury prywatnej obsługiwanej przez dwa zlokalizowane w Polsce centra danych ATM Thinx Poland i Asseco Data Systems.

Najlepsza platforma testowo-deweloperska PaaS – UniCloud

Opracowana przez Asseco Data Systems platforma UniCloud PaaS (Platform as a Service) zwyciężyła w kategorii platform testowo-deweloperskich.

UniCloud umożliwia tworzenie nowych środowisk programistycznych w kilku kliknięciach, bez przygotowywania serwera, środowiska pracy, instalacji komponentów. Pozwala na klonowanie środowisk (wsparcie dla pełnego cyklu życia produktu), automatyczne skalowanie zasobów w zależności od ich bieżącego użycia bez potrzeby restartów serwera, zapewnia wsparcie dla 5 języków programowania i technologii kontenerów Docker oraz wykorzystuje wyłącznie dyski SSD umożliwiające uzyskanie krótkiego czasu dostępu i wysokiej wydajności IOPS co skraca czas uruchamiania środowisk programistycznych i zwiększa prędkość działania praktycznie każdej aplikacji.

Najlepszy produkt Zintegrowanej Komunikacji (Unified Comms) - Unified Factory PRO

Unified Factory PRO to, opracowany przez firmę Unified Factory, wielokanałowy system Contact Center, wspierany przez sztuczną inteligencję przeznaczony dla działów sprzedaży i obsługi klienta. Łączy 4 kanały komunikacji: głosowej, chat, e-mail i sieci społecznościowych (Facebook).

Oprogramowanie wykorzystuje autorski system sztucznej inteligencji wspierany przez pamięć asocjacyjną i zostało już wdrożone w firmach działających w 25 krajach na 3 kontynentach (266 wdrożeń tylko w 2017 roku). System nie bazuje na słowach kluczowych, lecz całościowo analizuje zapytania od klientów (także załączniki) i na tej podstawie przygotowuje gotową do wysyłki odpowiedź nie wykorzystującą standardowych szablonów. Jednocześnie system uczy się na podstawie bieżących i archiwalnych wiadomości co systematycznie podnosi jakość przygotowanych odpowiedzi.

W konkursie, system firmy Unified Factory uzyskał największe uznanie jurorów w konkurencji z podobnej kategorii produktami oferowanymi przez firmy Data Interchange, Focus Telecom Polska, Infinite, Microsoft, Netia i SoftwareHut.

Najlepszy system pamięci masowej - Virtual Data Center

W tej kategorii konkurowały rozwiązania oferowane przez 4 firmy: Infomex, CloudFerro i Synology. Największe uznanie i tytuł Zwycięcy zdobył system Virtual Data Center firmy Infomex, ale jury zdecydowało się na przyznanie wyróżnienia dla rozwiązania CloudFerro.

Virtual Data Center

Oferowany przez Infomex system VDC (Virtual Data Center) to platforma, która umożliwia wykorzystanie dowolnych technologii bez ograniczeń związanych z rodzajem wirtualizatora, dostawcą sprzętu czy oprogramowania. Klient korzysta z pełnej dowolności w zakresie konfiguracji każdego elementu środowiska łącznie z możliwością wykorzystania wcześniej zakupionego sprzętu.

Jest to możliwe dzięki wirtualizacji, która została zrealizowana już od poziomu I/O (operacji wejścia-wyjścia) przy wykorzystaniu sterowanej programowo sieci działającej w oparciu o Oracle Virtualization Network. Każdy element VDC jest połączony z innymi za pomocą redundantnych, wirtualnych i wyizolowanych połączeń o przepustowości 40 Gb/s.

Połączenia te obsługują wszystkie dostępne na rynku technologie – zarówno Ethernet, FC, NFS, iSCSI, jak również pozwalają na integrowanie dowolnych rozwiązań sieciowych, w tym urządzeń firewall, czy WAF. W efekcie użytkownicy VDC mają możliwość podłączenia się do chmury za pomocą dowolnej technologii sieciowej również przy wykorzystaniu dowolnych rozwiązań sprzętowych zainstalowanych w firmowym centrum danych i stworzenie swoistego systemu hybrydowego.

CloudFerro

CloudFerro to chmura hybrydowa wykorzystująca otwartą technologię OpenStack. Rozwiązanie składa się z chmury prywatnej, umieszczonej w lokalizacji klienta oraz chmury publicznej EO Cloud należącej do CloudFerro, która jest obsługiwana przez centrum danych znajdujące się w Warszawie. Chmura publiczna zapewnia łatwe powiększanie dostępnych zasobów. A wszystkie zasoby chmury hybrydowej są zarządzane i rozliczane w trybie usługowym.

Najlepszy produkt do analizy danych w chmurze - Oracle Autonomous Data Warehouse Cloud

Oracle Autonomous Data Warehouse Cloud to pierwsza na świecie usługa udostępniająca w chmurze bazę danych, która samodzielnie działa, zabezpiecza się i naprawia. Usługa ta wykorzystuje uczenie maszynowe do zapewnienia wysokiej wydajności, bezpieczeństwa i dostępności, bez udziału człowieka.

Autonomiczna baza danych ma funkcje analityczne, zapewnia zabezpieczenia i dostępność na poziomie oferowanym przez bazy danych Oracle przy jednoczesnym wyeliminowaniu konieczności konfigurowania, dostrajania i administrowania - nawet jeśli obciążenia hurtowni lub wolumeny danych ulegają zmianom.

Autonomiczne działanie pozwala na wyeliminowanie ludzkich błędów i pracy administratora związanej z udostępnianiem, zabezpieczaniem, monitorowaniem działania bazy danych, a także tworzeniem kopii zapasowych i odtwarzaniem systemu w przypadku awarii.

Usługa Oracle’a uzyskała tytuł Zwycięzcy w kategorii Najlepszy produkt do analizy danych w chmurze w konkurencji z produktami oferowanymi przez firmy CloudFerro, edrone, Microsoft, Monday Public Relations – DellEMC, Polcom, Sage, SID i SUPREMIS.

Wyróżnienie, jakie otrzymał nasz produkt Oracle Autonomous Data Warehouse Cloud jest doskonałym potwierdzeniem tezy, że głównym trendem cloud computingu w bieżącym roku jest Chmura z własną inteligencją. Wszystkie warstwy chmury: usługi IaaS, PaaS oraz SaaS - dzięki uczeniu maszynowemu mogą dużo skuteczniej realizować cele biznesowe firm. Dzisiaj jesteśmy w stanie dostarczać funkcje sztucznej inteligencji na wszystkich poziomach chmury, umożliwiając klientom wykrywanie i analizę najważniejszych wzorców biznesowych w ich danych korporacyjnych. Uczenie maszynowe już dzisiaj z powodzeniem stosuje się w sprzedaży, finansach, kadrach, obsłudze klienta czy marketingu. Nowa generacja chmury oznacza wyższe bezpieczeństwo, wyższą skuteczność analizowania informacji i niższe koszty. Adam Wojtkowski, Dyrektor Generalny Oracle Polska

Najlepszy start-up technologii cloud - UseScrypt

Firma UseCrypt opracowała autorską aplikację UseCrypt Safe do szyfrowania informacji przy wykorzystaniu usługi działającej w chmurze. Rozwiązanie to pozwala na wyeliminowanie ryzyka nieautoryzowanego dostępu do danych. UseCrypt Safe wykorzystuje certyfikowane algorytmy i protokoły, m.in. AES, RSA czy też HVKM. Usługa spełnia techniczne wymogi związane z RODO (szyfrowanie danych osobowych, bezpieczna archiwizacja danych, ochrona transferu danych czy ochrona urządzeń).

Zarówno producent oprogramowania, dostawca usług chmurowych jak i administrator IT, nie mają technicznej możliwości dostępu do danych ponieważ nie mają unikalnej części klucza szyfrującego. UseCrypt Safe szyfruje dane już na stacji roboczej, następnie przesyła je w wersji zaszyfrowanej bezpiecznym, autorskim kanałem komunikacji UST. Szyfrowane są nie tylko pliki, ale również ich nazwy. Prawa dostępu są określane przez administratora usługi lub właściciela danych. Dzięki ścisłemu powiązaniu urządzenia klienta z kontem usługi (autentykacja urządzenia) rozwiązanie zapewnia szyfrowanie end to end.

W kategorii Najlepszy start-up technologii cloud, UseCrypt uzyskał tytuł Zwycięzcy w konkurencji z Cybercom Poland, edrone i Modulus.

Bezpieczna chmura - Elastic Cloud Storage

W tej kategorii konkurowało aż 11 firm. Dwie z nich uzyskały największe uznanie jurorów. Tytuł Zwycięzcy został przyznany systemowi Dell EMC ECS oferowanemu przez EMC Computer Systems Poland, a wyróżnienie uzyskała Usługa Chmura dla Biznesu firmy Beyond.pl wyprzedzając rozwiązania oferowane przez Asseco Data Systems, Barracuda Networks AG, Cybercom Poland, Data Interchange, Monday Public Relations, Oktawave, Polcom, Sinersio Polska i UseCrypt.

ECS (Elastic Cloud Storage)

Dell EMC ECS to system zaprojektowany do zarządzania dużą ilością danych i udostępnianiu ich w ramach wewnętrznej chmury prywatnej lub dla dowolnej ilości użytkowników zewnętrznych a także tworzenia nowoczesnych aplikacji internetowych. Składowanie danych jest prostsze niż na klasycznych macierzach dyskowych lub taśmach magnetycznych. System obiektowy, pozbawiony klasycznych systemów plików oraz typowej metody zabezpieczeń przez system typu RAID.

Systemy obiektowe umożliwiają tworzenie praktycznie dowolnych topologii obejmujących odseparowane geograficznie lokalizacje, co w połączeniu z odpowiednią nadmiarowością może wyeliminować konieczność realizacji dodatkowych kopii danych (backup), przy spełnieniu założeń dotyczących dostępności systemu, bezpieczeństwa oraz kosztów. ECS pozwala na automatyczne składowanie, udostępnianie i zabezpieczenie danych w wielu lokalizacjach. Nie ma ograniczeń na liczbę składowanych plików i ich wielkość.

Usługa Chmura dla Biznesu Beyond.pl

Usługa Chmura dla Biznesu to bezpieczne i skalowalne środowisko IT umożliwiające dynamiczne uruchomienie, przetwarzanie oraz przechowywanie zasobów firmowych w dwóch centrach danych należących do Beyond.pl i zlokalizowanych w Poznaniu, m.in. Data Center 2 Beyond.pl będące pierwszym w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej centrum danych z certyfikatem Rated 4 przyznanym przez amerykańską instytucję ANSI.

Usługa Chmura dla Biznesu umożliwia centralne zarządzanie zasobami CPU, RAM HDD z panelu klienta, udostępnia programowy firewall z obsługą iPSEC VPN i SSL VPN oraz mechanizm równoważenia obciążeń. System wykorzystuje dwa autonomiczne środowiska VMware zlokalizowane w oddzielnych lokalizacjach geograficznych spiętych własnym, redundantnym ringiem światłowodowym.

Zarówno na etapie projektowym, jak przy codziennej eksploatacji usług cloud computingu, ciągłość działania, wydajność, a przede wszystkim bezpieczeństwo danych są traktowane przez nas priorytetowo. Usługę Chmura dla Biznesu opartą o technologię VMware rozwijamy od ponad 10 lat. Od początku przyświecała nam idea wdrażania najlepszych praktyk architektonicznych, ale także popularyzacji clouda jako efektywnego sposobu przetwarzania danych. Nagroda za posiadanie największej komercyjnej chmury w Polsce w 2017 od VMware i zaliczenie w poczet laureatów Best in Cloud potwierdzają, że obraliśmy słuszny kierunek. Karol Gomułkiewicz, Technical Team Lead

Wydajność i integracja - platforma Microsoft Azure

W kategorii Wydajność i integracja Zwycięzcą została platforma Microsoft Azure, a wyróżnienia jury przyznało systemom Asseco Customer Banking Platform oraz SAP Business One Cloud (oferowanemu przez firmę SUPREMIS). Konkurencja była tu wyjątkowo liczna – w pokonanym polu znalazły się usługi chmurowe oferowane przez CloudFerro, Craftware, Cybercom Poland, Data Interchange, Focus Telecom Polska, Infinite, Infomex, itelligence, Monday Public Relations, Oracle Polska, Sage, SID, SoftwareHut oraz Transition Technologies PSC.

„Chmura przestała być abstrakcyjnym pojęciem, który wywoływał drżenie zespołów IT. Dzisiaj stała się nieodzownym elementem skutecznego i bezpiecznego środowiska biznesowego wspieranego przez technologię. Skąd ten sukces? Chmura publiczna Microsoft Azure oferuje ponad 100 usług z kompleksowymi narzędziami, które pozwalają przekuć pomysł w inteligentne aplikacje na dowolnej platformie. Analizy Big Data, sztuczna inteligencja, obliczenia o wysokiej wydajności to ułamek możliwości platformy, która „od ręki” może być wykorzystana do budowania rozwiązań poprawiających konkurencyjność każdej organizacji.” Adam Dzwonkowski, Intelligent cloud technology sales leadership, Microsoft

Microsoft Azure

Platforma Microsoft Azure to kompleksowy zestaw usług w chmurze, przy użyciu których deweloperzy i informatycy mogą kompilować i wdrażać aplikacje oraz zarządzać nimi w globalnej sieci centrów danych. Zintegrowane narzędzia, metodyka DevOps i witryna Marketplace wspierają ich w skutecznym tworzeniu dowolnych produktów — od prostych aplikacji mobilnych po rozwiązania internetowe.

Asseco Customer Banking Platform

Asseco CBP (Customer Banking Platform) jest unikalnym narzędziem dla bankowości internetowej i mobilnej dostępnym dla banków spółdzielczych poprzez Centrum Usług Internetowych (CUI). Bazuje ono na innowacyjnej koncepcji miniaplikacji, dającej nieograniczone możliwości udostępniania spersonalizowanych produktów oraz usług. Dzięki chmurze banki spółdzielcze zyskują narzędzie pozwalające na elastyczne dostosowywanie bankowości do potrzeb i zwyczajów klienta. Bezpieczeństwo i łatwość integracji rozwiązania spowodowały, że z oferty skorzystało ponad 120 banków spółdzielczych w Polsce. Dane przesyłane między CUI i systemem bankowym są szyfrowane, a dodatkowe zabezpieczenie zapewniają systemy zapór sieciowych.

Dzięki temu rozwiązaniu banki spółdzielcze zyskały możliwość korzystania z systemów, które do niedawna były dostępne jedynie dla klientów dużych banków komercyjnych.

SAP Business One Cloud

SUPREMIS oferuje SAP Business One Cloud, system ERP oparty na najnowocześniejszych technologiach firmy SAP. Umożliwia on gromadzenie i analizę informacji w czasie rzeczywistym, przy użyciu inteligentnych procesów biznesowych wspieranych przez technologię SAP HANA. System dostępny jest przez przeglądarkę internetową, aplikację na serwerze lub na urządzeniu mobilnym. SAP Business One Cloud wspiera wszystkie obszary przedsiębiorstwa (konsolidacja finansowa, wymiana dokumentów, współpraca z SAP ECC).

Firma SUPREMIS ma tytuł Złotego Partera SAP, który jako jedyny w Polsce udostępnia platformę biznesową SAP Business One Cloud.