Post_Detail

AI w zrobotyzowanej automatyzacji procesów (RPA)

Technologia Chmury

AI w zrobotyzowanej automatyzacji procesów (RPA)

Sztuczna inteligencja wkracza również do automatyzacji procesów robotycznych. RPA znajduje zastosowanie głównie w IT i finansach.

Dlaczego firmy polegają na RPA? Większość chce stać się bardziej wydajna i zwinna. (Źródło: Deloitte) „Kolega-robot” już zadomowił się w fabryce. Eksperci dostrzegają również obszary zastosowań takich systemów w obszarach takich jak concierge retail czy hotel. Ale oprócz wersji fizycznej zaczyna się pojawiać inny wariant: robot programowy. Są to algorytmy i narzędzia, które można wykorzystać do automatyzacji powtarzających się zadań i procesów, takich jak procedury w środowisku IT. Słowo kluczowe to Robotic Process Automation (RPA).

IBM definiuje RPA jako metodę automatyzacji pojedynczych, prostych zadań, które w innym przypadku są wykonywane ręcznie. „Zazwyczaj RPA automatyzuje etapy procesu, które są powtarzalne, mają dużą objętość i których przetwarzanie opiera się na zdefiniowanych regułach”, wyjaśnia Thorsten Schlack, główny architekt w firmie konsultingowej Tata Consultancy Services (TCS). Procesy te są stabilne, mają wysoki stopień dojrzałości i zostały już zoptymalizowane na poziomie procesu. „Uwalnia to ludzi od rutynowych zadań i pozwala im skoncentrować się na tych etapach procesu, które wymagają doświadczenia lub „miękkich” decyzji, które nie są zgodne z jasno określonymi regułami”, kontynuuje Schlack.

Roboty programowe (boty) zajmują miejsce ludzkich pracowników. „Imitują interakcję człowieka z interfejsami użytkownika systemów oprogramowania” – mówi Milad Safar, Partner Zarządzający firmy konsultingowej Weissenberg Business Consulting, która koncentruje się na automatyzacji procesów biznesowych.

Boty podejmują się zadań, które ludzie często uważają za nudne. Obejmuje to na przykład kopiowanie, zapisywanie i przenoszenie plików oraz edytowanie informacji w dokumentach i załącznikach wiadomości e-mail. Wdrażanie poleceń if-then lub uzyskiwanie dostępu do stron internetowych i platform mediów społecznościowych to również klasyczne zadania dla robotów programowych.

„Zakres procesów, które można zautomatyzować, jest już bardzo duży”, wyjaśnia Walter Obermeier, dyrektor zarządzający i wiceprezes ds. sprzedaży DACH w UiPath, jednym z wiodących dostawców rozwiązań w dziedzinie zrobotyzowanej automatyzacji procesów, „ale jest ich kilka właściwości, które można wykorzystać do wyboru właściwych procesów.„Takie procesy powinny być pracochłonne, powtarzalne i początkowo niezbyt skomplikowane. „Ważne jest również, aby procesy były jasno uregulowane i aby było jak najmniej wyjątkowych przypadków”, kontynuuje Obermeier. Jego zdaniem najlepiej nadają się procesy w tle, ponieważ po automatyzacji nie wymagają już interakcji człowieka. Z drugiej strony procesy można również zautomatyzować w taki sposób, aby pracownik mógł je uruchomić poprzez aktywację robota.

Walter Obermeier Dyrektor Zarządzający i Wiceprezes ds. Sprzedaży DACH w UiPath www.uipath.com/de Zdjęcie: UiPath „Zakres procesów, które można zautomatyzować, jest już bardzo duży”.

„Jeśli chodzi o obszary zastosowań, najlepszymi kandydatami są usługi IT, kadry, księgowość finansowa oraz integracja istniejących systemów informatycznych”, mówi Bui Dinh Giap, szef RPA Center of Excellence w FPT Software, przedstawiając scenariusze. Podobnie jak inne firmy konsultingowe IT, w tym Accenture, Atos, Axians, Capgemini i Tata Consultancy Services, FPT Software oferuje wsparcie dla firm, które chcą zautomatyzować procesy wspierane przez IT. „Jednak zautomatyzowana automatyzacja procesów nie jest panaceum”, mówi Giap. „Na przykład technologia nie powinna być stosowana w rozdrobnionych i nieefektywnych procesach, ale tylko w etapach procesu o wysokiej wartości dodanej”.